SÅ SKAPAR DU LUST I FÖRSVARSTRÄNINGENArtikeln hittar du här.Försvarsspel upplevs som svårare, tråkigare att träna än anfallsspel. Men hur ska man göra det roligare? Vi frågade Anders Bengtsson, nybliven FK för F19-landslaget och mångårig tränarutbildare på SvFF.
– Om en försvarsövning bryts direkt vid bollvinst för att öka antalet repetitioner finns det risk för att det blir tråkigt. Dessutom blir det sämre inlärningseffekt.
Varför är det svårare att träna försvarsspel än anfallsspel?– Försvarsspel upplevs som tråkigare av många. Att få ut budskapen, lagets principer och spelarnas uppgifter är nog inte svårare i försvar än anfall skulle jag vilja påstå. Men spel är ju det roligaste som finns, så det blir win-win med spelövningar.
Vad är det absolut svåraste momentet i försvarsspel?– Motståndare som är duktiga på att överbelasta vissa ytor och som är dynamiska i sin anfallsformation är en utmaning för kollektivet att lösa. För individen kan det vara att ha modet att gå in fullt i alla närkamper. Jag tycker att det sistnämnda är svårt att träna.
Vilka egenskaper utgör en duktig försvarsspelare?– Att ha modet att gå in fullt i dueller. Att kunna positionera sig i rätt tid för att få fördelar. Att kunna läsa spelet så att även aktionen efter försvarsaktionen sker snabbt.
Har du någon favoritövning när det gäller försvar?– Jag gilla spelövningar där anfall övergår i försvar och där försvar då naturligt övergår i anfall. Att träna sig på att förutse när och var en försvarsaktion ska ske är lika viktigt som själva aktionen.
En del unga kan uppleva att försvarsspel är tråkigt att träna, går det att göra mer lustfyllt?– Försvarsspel i spel är mer motiverande än i någon färdighetsövning, tänker jag. I spel blir konsekvensen av en lyckad aktion att man får spela anfallsspel ett tag i alla fall.
– Om en försvarsövning bryts direkt vid bollvinst för att öka antalet repetitioner finns det risk för att det blir tråkigt. Dessutom blir det sämre inlärningseffekt.
Hur får man alla att delta kollektivt i försvarsspelet?– Om alla lagdelar har uppgifter i alla skeden av spelet så går det att ge positiv förstärkning när spelarna försöker att lösa uppgifterna. Det ökar motivationen att delta i försvarsspelet även för exempelvis forwards.
– Viktigt är också att alla på planen deltar i alla skeden, ingen är ”arbetslös”. Anfallare har försvarsuppgifter och backarna deltar i anfallsspelet.
NYCKELBEGREPP I FÖRSVARSSPELÖvergångFrån de tre försvarskedena: förhindra speluppbyggnad, återerövring av bollen, förhindra avslut och rädda (till exempel täcka skott), övergår förhoppningsvis spelet till bollvinst och kontring. En offensiv balans är då viktig för att kunna vinna ytor snabbt.
Det motsatta gäller om motståndarna lyckas kontra när vi försöker återerövra eller om de lyckas med sin speluppbyggnad när vi är i försvarsformation. Då blir det en övergång, där våra spelare ska förhindra och rädda avslut.
PresspelEn väldigt viktig del av spelet. Har vi press på bollhållaren kan alla jobba framåt för att erövra bollen. Tappar vi pressen och bollhållaren kan spela ostört framåt måste alla prioritera den farliga ytan bakom oss. Det vi i vardagligt fotbollstal kallar för att "falla".
1v1Spelet innehåller en mängd 1v1-situationer. Att vinna dueller, att slå sin motståndare, är oerhört viktigt. Här kan uttrycket ”motivation slår klass” passa bra.
FörsvarsuppgifterSpelarnas roller beskriver vilka uppgifter de har. Det är lika viktigt i försvarsspelet som i anfallsspelet. För en spelare, oavsett position, är det viktigt att så tidigt som möjligt identifiera när spelet snart kommer övergå till ett försvarsskede för att man ska hinna positionera sig rätt.
Yta eller motståndare?Både och. Mycket beror på hur högt laget vill försvara, men också på om laget har press på bollhållaren eller inte. Det beror även på hur motståndarlaget spelar anfallsspel. Många tränare mixar mellan markerings- och positionsförsvar.