För fotbollens skull: Kvalitet på träning (del 1).
Hur man bedömer vilken kvalitet det är på en träning avgörs egentligen bara av en parameter, hur dina spelare uppfattar och tar till sig budskap i träningen. Det är ofta som vi tränare kommer hem efter en träning och tycker att våra spelare inte fattade något. Det vi måste inse är att det faktiskt oftast är vårt sätt att förmedla budskapet det är fel på. Vi bör tänka om och finna en väg för att presentera budskapet på ett annat sätt. T.ex. byta övningsval, förenkla vald övning, instruera på ett annat sätt, o.s.v.
Tänk på att ungdomarna ibland har lätt att glömma allt som vi tränar, så vi måste påminna var 3-4 vecka om samma fotbollsmoment/instruktioner och förklara tydlig och lugnt. Varje spelare har sin tid för att förstå fotbollssituationer. Det kan ta en hel säsong för vissa. Vi måste se till att vi har tålamod!
Går vi in på det mer specifikt så gäller nedanstående 7 punkter.
1. Lära ungdomar att TÄNKA. Ta fram utmaningar till ungdomar som hjälper dem att uppleva fler situationer och söka olika lösningar för att ta till sig kunskapen.
2. Motivera. Trevlig och trygg miljö med ungdomar. De ska på detta sätt få självmotivation.
3. Utveckla fotbollen genom ”guided discovery” metodik och integrera i fotbollsövningar.
4. Bollen är den som styr hela träningen. Ju längre tid ungdomar hanterar den desto bättre kunnande.
5. Integrera individuella förmågor i match lika övningar med olika syfte.
6. Tålamod är grund i ungdomars utveckling.
7. Utvecklingen genom tävlingsmatcher är ett måste. Matcherna är till för att göra vad vi har tränat. Vi tror på vad vi tränar och gör det också på matcherna.
Man ser ibland att man följer en gammal tanke som inte är utvecklande och består av “man tränar för att hålla den fysiska formen och man spelar matcher för att kämpa”.
En annan viktig grej är att spelarna måste veta varför. Alla människor mår bra av att veta varför de skall genomföra en uppgift. Det är samma för dig på din arbetsplats, får du meningslösa arbetsuppgifter tappar du både i fokus och i motivation. Det samma gäller även för våra spelare. Om de inte förstår vad de skall lyckas med i en övning, så kommer ni få spelare som är omotiverade och ofokuserade. Var tydlig med vad ni kommer träna innan en träning och repetera detta inför varje enskild övning. Sammanfatta era träningar och övningar för spelarna så att de hela tiden är med på vad och varför de har tränat. Då känner de att de faktiskt kommer ha nytta av det vi tränar när vi spelar match och vi får fokuserade och motiverade spelare. De skall alltså lära sig genom att förstå!
När vi praktiskt arbetar med att få våra spelare att förstå vad vi gör och varför (hur de skall använda övningar i praktiken/match) så se till att använda er av guided discovery som pedagogiskt verktyg. Historiskt sett har vi sagt till ungdomar vad det är som de måste göra. Det vi missat är att de inte fått lära sig att välja. I framtiden måste de välja själva, vet de inte att de får välja, kan de inte.
När våra spelare når seniorverksamheten så har alla nått ungefär samma fysiska utveckling. De som har haft prioriteringar på spelet och att lära sig att tänka under hela sin ungdomstid kommer förstå fotboll bättre och på så sätt kommer de kunna prestera bättre i framtiden och på högre nivå. Alltså gäller det med våra ungdomar att vi först bygger hjärnan och sedan, beroende på spelarens nivå, kan man bygga kroppen. Med det antal pass som många ungdomsverksamheter har, skall man inte prioritera att lägga ett helt pass på fysisk träning i någon ålder.
För att nå kvalitet på övningarna och hela träningar, krävs alltså att spelarna tänker mycket innan – under – efter. För att få kvalitet krävs att vi planerar.
För ungdomarnas skull och för fotbollens skull.