Innehåll:• Seriematch
• Poolspel
• Matchrapportering
• Laguttagning och matchning
• Domare
• Matchflytt
• Resor till match
• Lån av spelare
• ReglerPraktisk information om matcherFagerhult Habo IB är formellt uppdelad på två föreningar, huvudföreningen som tillhör Västergötlands distrikt (eftersom vi bor i Västergötland) samt Fagerhult Habo IB Ungdom som tillhör Smålands distrikt. Lösningen behövs för att möjliggöra för de yngre lagen att spela i Småland, där bl a resorna är mycket kortare. Det år man fyller 14 år och höstsäsongen börjar byter laget föreningstillhörighet och går över till att spela i Västergötland. Övergången sköts av klubben. Ledare kan välja att byta distrikt i yngre åldrar.
(Källa: Ungdomsgruppen)SeriematchSe till att vara bra förberedd inför både hemma- och bortamatch. Efter match skall all utrustning plockas bort (om det inte är fler matcher efteråt) och hall/läktare städas av. Vaktmästarna i hallen hjälper till med instruktioner. Resultatet ska rapporteras och kioskförsäljning redovisas. Vad som behöver göras inför och efter en match finns beskrivet i en checklista -Seriematch
(Källa: Ungdomsgruppen)PoolspelSe till att vara bra förberedd inför poolspel. Då SMIBF har bestämt vilka helger poolspelen ska arrangeras, ta kontakt med vaktmästaren i Fagerhus och boka in era tider. Efter match skall all utrustning plockas bort (om det inte är fler matcher efteråt). Vad som behöver göras inför och efter ett poolspel finns beskrivet i en checklista - Poolspel.
(Källa: Ungdomsgruppen)MatchrapporteringIBIS är svensk Innebandys informationssystem som ersätter IDA. Systemet fungerar som ett verktyg för alla Sveriges innebandyföreningar.
Alla serier, cuper och matcher läggs in i IBIS, alla aktiva spelare registreras och licensieras i IBIS. Även övergångar genomförs och godkänns i IBIS. Detta ansvarar klubben för. Därför är det väldigt viktigt att vårt kansli får rätt uppgifter angående spelare som börjar eller slutar, alternativt byter klubb.
All administration gällande nya eller avslutade spelare samt övergångar sker via vårt kansli.
Varje lag ska ha minst en ledare som får inloggningsuppgifter till IBIS. Lämna namn och personnummer till kansliet så får ni era inloggningsuppgifter inom kort. Därefter kan ni skapa era matchtrupper, fylla i matchprotokoll, resultatrapportera och mycket annat.
Fullständig manual till IBIS och alla dess funktioner
hittar ni här.(Källa: Ungdomsgruppen)Laguttagning och matchningTom säsongen som börjar det år man fyller 12 år: Lagen ska matchas så att alla får lika mycket speltid i matcherna. Om träningstruppen i dessa åldersgrupper spelar i mer än en serie ska fördelningen av spelarna i lagen ske på andra principer än att ta ut ett första-lag etc. Jämna lag ska eftersträvas. Undvik speciella uppställningar i numerära över- respektive underlägen. Denna inriktning gäller både i poolspel, seriespel och i cuper. Vid brist på spelare i samband med match ska i första hand spelare från årsklassen under plockas upp. Vid träningsnärvaro under 50 – 60 % kan detta ligga till grund vid matchuttagning. Vid poolspel spelar normalt sett alla som tränar.
Från den säsongen som börjar när man fyller 13 år: Om träningstruppen i dessa åldersgrupper spelar i mer än en serie kan spelarna nivåindelas efter speltekniska kvaliteter beroende på motståndarnas bedömda förmåga. Grunden är dock att alla spelare får lika mycket speltid. I vissa matcher kan ledaren välja att matcha laget, så att vissa spelare får mer speltid i avgörande skeden i matcherna. Detta skall dock ske i undantagsfall med vuxet omdöme. Vid träningsnärvaro under 60 – 70 % kan detta ligga till grund vid matchuttagning. Denna inriktning gäller både i seriespel och i cuper.
Från den säsong som börjar när man fyller 15 år: Om träningstruppen i dessa åldersgrupper spelar i mer än en serie kan spelarna nivåindelas efter speltekniska kvaliteter. Aktiv coachning är tillåten med vuxet omdöme. Det är dock fortfarande viktigt att vi bereder alla som är med och tränar möjlighet att kontinuerligt spela matcher. Vid träningsnärvaro under 60 – 70 % kan detta ligga till grund vid matchuttagning. Det är ledarnas ansvar att kommunicera med ungdomarna om förutsättningarna för varje individ. Denna inriktning gäller både i seriespel och i cuper. Uppflyttning av spelare till äldre lag kan vara aktuellt för spelare med spetskompetens även om det ska ske med försiktighet.
Från den säsong som börjar när man fyller 16 år får spelare värvas från andra föreningar på bekostnad av befintliga spelare. Här ska policyn för samverkan mellan föreningar i Södra Vätterbygden beaktas.
USM/DISTRIKTSLAG
Vid cuper motsvarande SM har ledare/tränare rätt att plocka ut det lag som han/hon tycker är det bästa. Det innebär bl. a. att yngre spelare kan ta plats i laget och att laget coachas aktivt för att vinna. Föreningen står endast för anmälningsavgifterna i samband med SM. Vid övriga cuper står föreningen inte för några kostnader. Vid personlig anmälan till distriktslag står föreningen för lägerkostnaden först när spelaren är uttagen till laget. Klubben står inte för kostnader för resor, kläder och material.
Det är viktigt att ledarna är tydlig mot spelare och föräldrar om man tar med spelare som inte garanteras speltid, fram för allt i de fall lagets spelare själva står för kostnader.
(Källa: Föreningspolicy)DomareVid alla matcher krävs domare. Vid poolspel och seriespel upp till och med säsongen man fyller 13 (P/F 13) tillsätter klubben föreningsdomare. Föreningsdomarna är personer, ofta lite äldre spelare, som utbildats av klubben och som ställer upp frivilligt mot ett arvode. Från och med säsongen man fyller 14 år dömer särskilda förbundsdomare som tillsätts av respektive distrikt.
FöreningsdomareUtbildning av föreningsdomare sker en gång inför varje säsong. Målet är att under säsongen ha ett möte mellan föreningsdomarna och ungdomsledarna för att förbättra kommunikationen.
Punkter som är väldigt viktiga för er ledare att ha koll på:
• Uppdaterad domarlista ligger under "Dokument/Administration" på Ungdomsgruppens hemsida.
• Visa hänsyn och stötta domarna, alla gör alltid sitt bästa! Domare som bär ett grönt svettband är nya och ska därför behandlas med extra stor respekt och uppmuntran. Din uppgift är att hjälpa - inte stjälpa domarna! Utan domare – inga matcher.
• Kolla så att alla matcher och tider stämmer! Om det inte gör det kontakta domaransvarig snarast!
• Ni MÅSTE kontakta de domare som ska döma Er match ett par dagar innan och se till så att det allt är okej, det räcker inte med att skicka ett mail med en påminnelse och hoppas på att de läser det. Ring eller skicka ett sms och se till att ni får svar att allt är OK.
• Domararvodet ska sättas in direkt på alla domares konton. Det ska finnas domarblanketter i förrådet där ni ledare endast behöver skriva under att de berörda domare har varit där och dömt. Domaren lämnar in blanketten till kansliet. INGA pengar ska utbetalas av några ledare.
Punkter som ni domare behöver ha koll på:
• Om ni inte kan döma "eran" match, byt själva med någon annan och skicka ett sms till domaransvarig vem som ni bytt med. PLANERA I GOD TID!
• Om det är något som inte fungerar eller som ni undrar över kontakta domaransvarig direkt så man kan lösa det tillsammans.
• Ersättning utgår med 100 kr per poolspelsmatch och 150 kr per seriematch.
(Källa: Ungdomsgruppen)FörbundsdomareFör seriematcher från och med året man fyller 14 år och höstsäsongen börjar är det förbundsdomare som dömer. Information om vilka domare som dömer vilken match registreras i IBIS. För att hitta domarna till en specifik match, sök upp matchen och gå in på fliken domare.
Utbetalning av domararvode/reseersättning till förbundsdomare i Västergötland, sker genom att du skriver på och lämnar domarkvittot (inkl kontouppgifter) i klubbens brevlåda direkt efter match. Kansliet för därefter över pengarna till domarens konto. Du ska kontakta och bjuda in domarna senast 3 dagar innan match. När du bjuder in domare (mail/telefon) skall betalningssättet informeras, välj konto. Om domaren inte har fått kallelse/inbjudan med information om betalningssätt, då bestämmer domaren hur betalning ska ske.
(Källa: Ungdomsgruppen)MatchflyttFlytt av hemmamatch kan endast ske via ungdomsgruppen ni som ledare kan inte själva flytta en match. Matcher ska endast flyttas om det är absolut nödvändigt eftersom en matchflytt är förenad med kostnader och en omfattande administration. Matcher kan flyttas kostnadsfritt om det krockar med SM samt vid dåligt väder.
(Källa: Ungdomsgruppen)Resor till matchDet är föräldrar som kör spelarna till bortamatcher. Ledarna för ett lag ansvarar normalt för att ett körschema tas fram där körningarna fördelas mellan de olika spelarnas föräldrar. Ingen reseersättning utgår.
Föraren ansvarar för:
• Att använda sig utav en säker bil.
• Att alla ska vara bältade.
• Att bilen är säkert lastad.
• Att han/hon är nykter och drogfri.
• att följa gällande trafikbestämmelser.Fagerhult Habo IB förespråkar samåkning i den utsträckning det är möjligt för att minska onödig miljöpåverkan.
Fagerhult Habo IB hänvisar till Förbundets väderpolicy beträffande regler för resor till match, se följande länkar, vid dåligt väder.
Småland,
Västergötland.
(Källa: Föreningspolicy)Lån av spelareFagerhult Habo IB vill, i den mån detta är möjligt, att respektive ålderskull hålls ihop, så att vi undviker internkonkurrens och schismer mellan lagen. I vissa fall kan tidigt utvecklade spelare få deltaga, temporärt eller kontinuerligt, i en högre åldersgrupp. Ansvariga för ungdomsverksamheten tillsammans med berörda ledare avgör när uppflyttning kan ske. Vid lån av spelare från annan årsklass, t ex i samband med cuper eller enstaka seriematcher, ska kontakterna i första hand ske mellan berörda ledare, inte direkt med spelaren. Observera att det inte är möjligt att låna spelare till match mellan lag som spelar i Småland respektive Västergötland (eftersom de då formellt tillhör olika föreningar).
(Källa: Föreningspolicy och Ungdomsgruppen)ReglerHär finns innebandyförbundets tävlingsbestämmelser
Klicka här.Här finns innebandyförbundets regelhandbok
Klicka här.(Källa: innebandyförbundet)