Innehåll:• Utbildningsnivå
• Sargvakter
• Kiosk/Entré A-lag
• Sekretariat/kiosk egen match
• Föräldramöten
• Information på vår webb laget.se
• Upprätthålla kontaktlista
• FöreningsaktiviteterUtbildningsnivå Målsättningen är att alla ledare ska ha genomgått minst första steget i innebandyförbundets ungdomsledarutbildning och att merparten av de tränare och ledare som arbetar inom vår ungdomsorganisation ska ha genomgått tränarutbildning i olika steg. Fagerhult Habo IB:s strävan är att ge ledarna kontinuerlig möjlighet till fortsatt utveckling. Ni som ledare får gärna själva föreslå utbildningar ni vill gå. Om klubben ska finansiera måste det sanktioneras av klubben först. För frågor som rör utbildningar kontakta vår utbildningsansvarige.
Observera att minst en ledare i varje lag MÅSTE ha genomgått
innebandyns grundutbildning för att laget ska få spela i seriespel.
På innebandyförbundets hemsida kan du läsa mer om hur utbildningarna inom innebandyn är upplagda,
Klicka här.
(Källa: Föreningspolicy, innebandyförbundet och distrikten)För att få info om utbildningar i Småland se
HÄR och om utbildningar i Västergötland se
HÄR.
SargvakterVarje år upprättas ett schema för seriespelande lag där man ansvarar för sarg/kiosk/entré på klubbens A-lagsmatcher, Dam och Herr. Detta dokument uppdateras årligen och finns på Ungdomsgruppens hemsida under
Dokument.
Ni som är sargvakter ansvarar för sargen och städning av läktare efteråt samt att plocka ihop alla stolar runt planen. Vid behov under match skall även golvet torkas från fukt (be vaktmästaren om en mopp).
Det ska sitta två killar/tjejer i varje hörn =8 personer.
Någon/några vuxna från laget skall finnas i sporthallen och ansvara för ungdomarna. Glasögon ska användas när man sitter vid sargen och man får inte sitta och leka med sin mobil under match. Samling 30 minuter innan matchstart
(Källa: Ungdomsgruppen)Kiosk/Entré A-lagI kiosken skall det vara minst 3 personer(behöver vara 3 i pauserna) och i entrén minst 2. Även här ser vi gärna att någon vuxen håller koll så att det fungerar som det ska. För de yngre lagen (yngre än 14 år) räknar vi med att vuxna bemannar både kiosk och entré. Då vi säljer lotter, exv Halva Potten sköts detta av de som bemannar kiosk/entré. Detta kan såklart spelarna göra.
Samling 1,5 timme innan matchstart.
Inte heller i kiosk och entré är det okej att använda sin mobil när det finns kunder i närheten.
Länk till lathund kiosk
(Källa: Ungdomsgruppen)Sekretariat/kiosk egen matchDå man spelar egen match ansvarar man för kiosk, sekretariat samt städning av läktare efter avslutad match. Se till att det finns matchprotokoll till sekretariatet och att matchtid är rätt inställd på klockan. Be vaktmästaren om hjälp om det behövs. Kiosken bör bemannas minst 30 minuter innan matchstart. Laget får 40 % av försäljningssumman vid egen match, resten går till klubbens omkostnader. Länk till lathund kiosk/lag
(Källa: Ungdomsgruppen)FöräldramötenSom ledare är du skyldig att arrangera minst två föräldramöten under säsongen, lämpligen ett upptaktsmöte inför säsongen, samt ett eller flera under säsong, efter behov. Vid varje möte ska en
SISU-lista fyllas i och lämnas in till kansliet. Exempel på vad som kan tas upp på ett föräldramöte
finns här. Det är upp till ledarna att avgöra vad som ska tas upp på föräldramötena, men här finns lite tips om vad som kan ingå.
(Källa: Föreningspolicy och Ungdomsgruppen)Information på vår webb laget.seVarje lag får en egen hemsida på Laget.se. För information om hur administrationen av sidan fungerar,
se här , vid frågor kontakta ungdomsgruppen. Utse gärna en av er ledare till ansvarig för hemsidan. Det är obligatoriskt att ni lägger ut kontaktuppgifter till ledare och tränare så både föräldrar, spelare, klubbrepresentanter och t ex motståndarlag lätt kan få tag på er. Enligt föreningspolicyn innebär medlemskap att man godkänner medlemmens namn i webbsammanhang. För att publicera bilder på personer krävs däremot
medgivande. Det är även lämpligt att ni använder hemsidan för att sprida information om träningstider, matcher mm. För seriespelande lag är det lätt att länka in serierna så att man kan följa alla resultat direkt från IBIS. Om ni vill att någon nyhet/information ska läggas ut på klubbens förstasida – kontakta vår Webbmaster.
(Källa: Ungdomsgruppen och föreningspolicyn)Upprätthålla kontaktlistaPå er lagsida ska ni upprätta en lista på spelare (spelarregister) som används till bl a närvarorapportering. Ni kan även koppla föräldrar, samt skapa olika grupper för utskick. Detta underlättar när ni vill få ut information av olika slag. Glöm inte att uppdatera listan när spelare kommer till eller slutar.
(Källa: Ungdomsgruppen)FöreningsaktiviteterFöreningen genomför eller deltar årligen i olika arrangemang. Klubbens lag har här en viktig roll för att detta ska fungera. Klubbens A-lag, Dam och Herr, har ansvarsområden inskrivna i sina kontrakt, ungdomslagen ska också vara behjälpliga på olika sätt. Exempel på återkommande aktiviteter är:
• Returpacks insamling
• Habo kommuns julmarknad
• Nattinnebandy
• Kommunkampen med Mullsjö AIS
• Klubbens gemensamma ungdomsavslutningGenom att hjälpas åt kring dessa aktiviteter stärker vi klubbkänslan och bidrar samtidigt till klubbens ekonomi. Information om aktiviteterna sprids av ungdomsgruppen via hemsida.
(Källa: Ungdomsgruppen)