Laginformation - Ledare, spelare & föräldrar
Lagets uppgifter
Åsbro GoIF uppträder alltid enligt principen ”Fair Play”. Lag och spelare skall vara goda förlorare som goda vinnare och uppträda på ett just sätt. Vi ska alltid vara i god tid till både borta- och hemmamatcher och vi tänker på att vi uppträder i föreningens namn på och vid sidan av planen.
Lagets möjligheter
Föreningen betalar en anmälningsavgift/säsong i de fall lagen vill delta i en turnering/cup. Alla lag har möjlighet att göra fler aktiviteter än de som är beslutade av styrelsen, t e x brödförsäljning (hembakat), arrangera ett disco, sälja kakor, underkläder m m. Dessa aktiviteter får arrangeras/utföras under förutsättning att samtliga av styrelsen anordnade aktiviteter sköts samt att behållningen används inom ramen för föreningens verksamhet. Ungdomslagen har också möjlighet att kontakta herrlagets tränare/ledare/ och
ev. spelare för att få hjälp och tips med träningen.
Lagledningens uppgifter
Det kan ibland vara svårt att få ledare att hjälpa till att träna eller leda ett lag. Åsbro GoIF ställer liksom andra föreningar, krav på föräldrarna. Någon eller några föräldrar ska ingå i lagledningen med ansvar för det administrativa. Uppgifter för tränare och lagföräldrar finns upptagna nedan. När lagen börjar delta i seriespel krävs mer resurser i form av föräldra –engagemang.
- Ev. körschema upprättas för bortamatcher (frivilligt – men brukar fungera bra). Ansvaret för att spelarna tar sig till och från matcher ligger på barnen/ungdomarnas föräldrar.
- Lagen ansvarar själva för tvätt av matchställ – det finns möjligheter för alla lag att tvätta i Åsbrohallen. Inga matchställ delas ut till spelare – en eller flera ansvariga i respektive lag ser till att tvätta och att matchställen kommer med till match. I slutet av varje säsong lämnas alla matchställ in till Materialansvarig/a för inventering eller så lämnar varje lag en inventeringslista på allt material man har – är matchställ och målvaktsställ urvuxna lämnas dessa in och önskemål om nytt matchställ lämnas.
- Så fort hemmamatcherna är lagda upprättas ett sekretariats- och kiosk schema inom varje lag. Har man vissa föräldrar som erbjuder sig frivilligt är detta bra – men man ska tänka på att lära upp fler, då dessa kan få förhinder. Inom detta område kan man förstås lösa det på olika sätt – men ansvaret att ha folk till dessa uppgifter under matcherna ligger på varje lag. Mycket viktigt att lagen följer de tävlingsdirektiv som ÖLIBF angett i Tävlingsföreskrifterna.
- Ta upp namn, adress och personnummer på alla deltagare - speciellt viktigt vid upp start på hösten samt då nya personer börjar. Efter att spelaren deltagit 3 ggr meddelas aktuella personuppgifter till försäkrings/licensansvarige & medlemsregister/ekonomiansvarig Carina Stjernström! Man ska även hjälpa till att dela ut
inbetalningskort och övrig information som delges från styrelsen.
IBIS/Licensansvarig & Ekonomiansvarig: Carina Stjernström e-post: asbromagic@hotmail.com
I samband med träning, matcher och övriga lagaktiviteter:
- Skall närvaro föras på närvarokort (finns i en ”Närvaropärm” i klubbrummet). Dessa skall redovisas vid 2 tillfällen per år (se rubrik Närvarokort, SISU-listor)
- Skall alltid en tränare/ledare var både först och sist på plats – kontrollera att använt material låsts in, omklädningsrum och andra utrymmen som använts är i ordningsställda.
I samband med match:
Kontrollera inför varje hemmamatch att du/ni har:
- Om laget spelare i serie där det hemmalaget ska ordna domare ansvarar ledare för kontakt med domare och bokning, domarlista finns på förbundets hemsida.
Står förbundet för domaradministrationen bjud in domare i IBIS.
- Bjudit in motståndare i IBIS.
- Kontrollerat att domare, sekretariat och cafeteriapersonal är ordnat.
- Lägg i god tid in truppen som ska spela i matchprotokollet i IBIS och sktriv sedan ut detta. Kontrollera också att motståndarna fyllt i sin trupp korrekt.
- Domarpengar finns iordninggjort till varje lag, finns i separata kuvert ilagt i kassan inför varje hemmamatch – mycket noga att domarkvittot läggs i kuverten och följer med kassan tillbaka för redovisning!
- Ha koll på matchstället och om vi är bortalag måste ni kolla så inte motståndarna spelar med samma färger som vi. Det är alltid hemmalagets färger som ”bestämmer”.
- RAPPORTERA RESULTAT: Detta görs i IBIS. Det är obligatoriskt för alla lag som deltar i seriespel.
Ska rapporteras inom en viss tid efter match - annars får vi böta! I vissa serier skall även händelserapportering ske.
(se tävlingsföreskrifterna)
Matchinformation
Flytta match:
Om ni av någon anledning är i behov att flytta en seriematch vänder ni er till lagets kontaktperson. Tänk dock på att detta måste göras i mycket god tid då det kan kosta mycket pengar om vi gör det för sent (se Administrativa merkostnader). Det finns regler för om man får tillåtelse att flytta en match och ÖLIBF är ganska restriktiva med att godkänna en matchflytt, därför försöker vi att undvika detta!
Ställa in match/Lämna Walk Over:
Att lämna W/O kostar pengar och kan även leda till att laget utesluts ur serien. Därför skall en match endast ställas in p g a mycket extrema orsaker. Om detta ändå skulle bli nödvändigt så vänder ni er till föreningens Matchansvarige så snart som möjligt – inget lag får flytta på en match eller lämna W/O utan att ha kontaktat Matchansvarig först.
Tids- & Matchansvariga: Carina Stjernström e-post:asbromagic@hotmail.com
Närvarokort och SISU-listor
Lokalt Aktivitetsstöd:
Alla aktiviteter som laget gör noteras på Närvarokortet. Korten summeras sedan och redovisas till Närvaroansvarige två gånger per säsong: senast 31/12 för perioden 1/7-31/12 samt senast 30/6 för perioden 1/1-30/6 - MYCKET VIKTIGT! Närvaroblanketter finns i en pärm i klubbrummet, men de finns även att hämta på www.rf.se.
Ansvarig: Carina Stjernström e-post:asbromagic@hotmail.com
Annica Efremov mobil: 073-509 52 22
e-post: annicaefremov.asbrogoif@gmail.com
SISU-listor:
Listorna på de aktiviteter som lagen har genomfört summeras och redovisas 2 ggr/år till föreningens SISU-ansvariga: 13 december och 15 maj. Vill lagen ha hjälp med förslag på olika aktiviteter eller vilka listor som skall användas och hur de ska fyllas i – kontakta Carina eller Annica ovan
Allmänt
All bokning av lokaliteter i Åsbrohallen ska bokas via Åsbro GoIF:s kansli:
Carina Stjernström
E-post: asbromagic@hotmail.com