Avbryt
Börja följ

Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om MCHK Militärsektionen

Följ

Militärsektion

Följ oss för uppdateringar
Följ
MCHK Militärsektionen
MCHK Militärsektionen

Skriv i gästboken

1000 tecken kvar

Gästbok

  • 30 jul 2009 Perax

    Grattis Per!
    Kom ihåg att alltid stänga bensinkran,256an har benägenheten att sura ner sig.
    Vevhuset kan vara fullt med bensin,
    Ta ur stiftet och kicka 50- 100 ggr så du luftar ur motorn.
    Är bensinen gammal byt ut den.

    MVH Perax

    Rapportera

    Rapportera

  • 29 jul 2009 Per

    Nu jäklar e där gnista :)
    Ny konding på idag och nu funkar tändningen.
    Men fick fan inte igång den ändå.
    Surade ner sig utav bara den.
    Plockade av topp och cylinder för att konstatera att kolvringen va delvis fastbränd.
    Så nu ligger kolven i ett skönt dieselbad.
    Förhoppningsvis så lossar ringen.Annars blir det till att fixa en annan.

    Rapportera

    Rapportera

  • 29 jul 2009 old Arn

    Hej alla!

    Trist när man inte får tändningen att fungera. Jag föreslår att ni löser det på mitt sätt. Nu på sommaren kör jag nästan bara med min 7-växlade Skeppshult Cross och har inte det minsta problem med svänghjul, kondingar, spolar och allt annat.

    Lycka till och ha en fortsatt skön sommar!
    old Arn :) :) :)

    Rapportera

    Rapportera

  • 28 jul 2009 Lars Alm

    Hej Per,

    jag har 2 st 256, en som gått mycket, och en ny
    byggd på reservdelar. Jag har meckat mycket och
    har några mc. Mest tid har de sista åren gått till 256, det finns många möjligheter till fel. Nästan
    lika många som på Jawor. De flesta av mina kompisarna
    har dock Jawor som är riktigt bra! Med elektoniskt
    system och nya lager så gick de Sthlm- Tjecko t o r
    bra jobbat! Med 256 utan SEM åker jag inte långt.


    MVH

    Lars A

    Rapportera

    Rapportera

  • 28 jul 2009 Nina :-)

    Jippi, Thomas ska få (om han är på Eggeby ikväll) tillbaka sitt nalleställ. Se där, jag kom i håg det. :)

    Fast det regnar så jag tar bilen ut dit.

    Rapportera

    Rapportera

  • 28 jul 2009 Perax

    Hej Per!
    Du har tydligen problem.
    Hoppas det är kondingen.
    Är det bra permanentmagnet i svänghjulet?
    Lycka till, håll oss underrättade.

    MVH Perax

    Rapportera

    Rapportera

  • 28 jul 2009 Per

    Ja....Jag har felsökt.Svänghjulet har vatt av och kilen är hel.Spolarna är inte ärjade.Brytarna är oxo ok.Tändspolen har jag fått testad och konstaterat att den va kass.Har provat med en annan och fortfarande ingen gnista.Får hem en ny kondensator jag ska testa med imorgon.

    Rapportera

    Rapportera

  • 25 jul 2009 Perax

    Har du överhuvudet taget felsökt?
    Har du tagit loss svänghjulet och kollat kilen?
    Är spolarna ärjade (om den stått fuktigt) så kan det vara överslag i lindningarna.
    MVH Perax

    Rapportera

    Rapportera

  • 25 jul 2009 Per

    256:an har inte varit igång sedan jag fick den.
    Köpte den billigt i det skicket den är i nu.
    Hel och fint orginalskick men utan någon som helst gnista.
    Enligt förra ägaren så har den varit svårstartad tidigare,och nu när dom skulle ha igång den så va den omöjlig att få igång.
    Det visade sig då att där fanns ingen gnista.
    När det gäller utgående ström får jag ut max 1-2 volt (om jag har tur).

    Rapportera

    Rapportera

  • 24 jul 2009 Perax

    Hej Per
    Hur slutade den att fungera? Plötsligt eller gick den sämre och sämre.
    Har haft värmefel vid anslutningen till tändspolen,
    jordningsfel, kolla under gummimuffarna.
    Glöder lampan när du kickar? (Ta den tändstiftet).
    Är kilen hel så svänghjulet sitter rätt?
    Kolla fältbrytningsavståndet 6-9mm.
    kolla isoleringen på brytarspetsen (axeln).
    Lycka till
    MVH Perax

    Rapportera

    Rapportera