Kalix Bandyförening
Vintervägen 13, 952 61 Kalix
0923-771 85 kxb@kalixbandy.se
www.kalixbandy.se
2
1. Inledning
Att vara idrottsledare innebär ett stort ansvar för andra människor, inte minst när man har barn och ungdomar i
sin verksamhet. Alltför få idrottsorganisationer funderar i förväg på hur de ska agera när olyckan är framme.
Många associerar kriser med enbart olyckor, men kriser kan också uppstå ur mindre allvarliga situationer som
dock kan få allvarliga konsekvenser för föreningen. I de senare fallen handlar det oftast om negativ publicitet i
massmedia och/eller allmän ryktesspridning.
Kriser kan orsakas av fusk, t ex doping, skattefusk, översitteri, förskingring, sexuellt utnyttjande, pennalism,
elitiserad barnidrott, ja, listan kan göras mycket längre.
Det viktigaste är att föreningens ledning skapar en beredskap. Krisplanen ska kunna användas i tillämpliga delar
för olika typer av kriser.
2. Krishanteringsplanens syfte är
att skapa en krismedveten beredskap inför oväntade allvarliga händelser för att minimera risken för kaos och
fler olyckor.
att omhänderta dem som drabbats av olyckor eller andra allvarliga händelser så effektivt och humant som
möjligt.
att motverka stress för inblandade.
att genom ett snabbt och tydligt agerande minimera risken för spekulationer samt
att kunna vägleda när det sker en händelse.
3. Reserutiner
3.1 När laget ska ut på resa (cuper, sammandrag och seriematcher mm)
? Utse en ansvarig ledare som har mobiltelefon, numret skall vara känt av samtliga deltagare.
? Resplan – färdsätt, färdväg, övernattning och hela resans program skall finnas
? Beräknad tid för avresa, ankomst och hemkomst.
? Ange bussbolag, bussförare, minibussar, privatbilar, privatförare (mobilnr).
? Deltagarförteckning – skriv namnen på alla resenärer inkl. ledare. Adress, personnummer,
telefonnummer, mobilnummer samt telefonnummer till anhörig hemma finns på lagsidan.
? Deltagare, resplan, tidplan, färdsätt mailas till kansliet, mail kxb@kalixbandy.se
? Meddela alltid förändringar i program och deltagarförteckning i mail till kxb@kalixbandy.se
3.2. Vid övernattning
Där ni övernattar, om det så är på hotell, vandrarhem, i skolsalar eller idrottshallar osv ska ni alltid kolla
säkerheten. Viktigt att tänka på:
? Kontrollera att det finns två av varandra oberoende utrymningsvägar som utöver dörrar kan vara
öppningsbara fönster med brandstegar.
? Finns brandsläckare och brandvarnare?
? Tillåt inte levande ljus. Fundera på om det finns risk för smygrökning.
? Gå igenom med gruppen vad som gäller vid ev. brand: utrymningsvägar och samlingsplats.
Krishanteringsplan
Kalix Bandyförening
Vintervägen 13, 952 61 Kalix
0923-771 85 kxb@kalixbandy.se
www.kalixbandy.se
3
3.3 När man är på annan ort
Ta reda på närmaste sjukhus. Medföljande ledare ska själva ansvara för att uppdatera sig om vilken ort/län de
befinner sig i.
4. Krisgruppens arbetsgång
Koordinatorn i krisgruppen som blir kontaktad ansvarar för telefonkedja till övriga I gruppen.
* Sammankalla krisgruppen, alternativt anordna telefonmöte.
4.1 Informatören
? Sammanställer aktuellt händelseförlopp och kunskapsläge fortlöpande och skriver protokoll vid alla
möten.
? Ansvarar för att skriftligen informera följande:
* föreningen, styrelsen, hemsida via kansliet
4.2 Massmediekontakten
? Sköter alla kontakter med tidningar, radio, TV, nyhetsbyråer och webbtidningar.
? Information och massmedia kontakter kan skötas av en och samma person. Utse gärna två eller tre
personer som kan hjälpas åt.
? Informera – propagera inte.
? Spekulera aldrig – tala bara om fakta.
? Erkänn det uppenbara, erkänn det negativa – skapa förtroende. Berätta vad ni gör för att lösa problemet
eller andra aktuella åtgärder.
? Fatta dig kort.
? Vill du inte besvara en fråga – förklara varför. Säg aldrig: ”inga kommentarer”.
? Diskutera med jämna mellanrum tänkbara kriser ur ett massmedieperspektiv. Skapa på så sätt en god
beredskap när krisen slår till.
? Ta fram underlag till pressmeddelandet/intervjun, ha det skriftligt:
* Vad har hänt? Händelseförlopp, personskador, materiella skador.
* Vad är viktigt att berätta? Säkerhet. Konsekvenser.
* Varför hände det? Var försiktig med orsak och skuld.
* Vilka fakta (statistik mm) finns?
? Tänk på att journalisterna ofta vill ha kommentarer från ansvariga och inblandade personer. Det är därför
viktigt att press/informationsansvarig och ordförande är samspelta.
Krishanteringsplan
Kalix Bandyförening
Vintervägen 13, 952 61 Kalix
0923-771 85 kxb@kalixbandy.se
www.kalixbandy.se
4
4.3 Psykosocialt ansvariga (vid behov)
? Planerar formerna för det psykologiska/medicinska omhändertagandet.
? Vid behov av krisstöd hänvisas dagtid i första hand till primärvården.
? Andra resurser är kommunens ledningsgrupp för psykosocialt omhändertagande (POSOM) och
psykiatrins jourgrupp.
? Beslutar om eventuellt vidare kontakter med anhöriga, skola och arbetsplatser samt om eventuella
hembesök.
? Vid olyckor är det viktigt att besluta om åtgärder i samråd med de närmast berörda.
4.4 Resurspersoner
Krisgruppen har ett antal resurspersoner som kan vara till hjälp beroende på vad som har inträffat. Krisgruppen
etablerar en samlingspunkt i nya klubbrummet för att säkerställa stöd och vara lyssnande. Om annan plats än
nya klubbrummet används ska information finnas på hemsidan var denna lokal är. En fråga krisgruppen ska
ställa sig är: Hur länge ska gruppen vara aktiv och under vilka former?
Krisgruppen ska efter det att krishanteringen är avslutad göra en uppföljning av arbetet för att ta tillvara på
vunna erfarenheter för att förbättra krisplanen.
? Hur går vi vidare?
? Vad gjorde vi bra?
? Vad behöver vi förbättra
5. När krisen kommer
När en krissituation uppstår kontaktar ledare/förälder omedelbart någon i föreningens krisgrupp som består av
ledningspersoner som är utvalda av styrelsen i Kalix Bandy.
Denne, som kan utses till koordinator, avgör sedan vilka åtgärder som skall vidtas beroende på krisens
omfattning och art. Koordinatorn kallar krisgruppen till möte. Medlemmarna i krisgruppen ska ha uppdaterade
kontaktlistor (i t.ex. mobiltelefon eller plånbok) och krishanteringsplanen tillgänglig vid behov.
5.1 Möte om vad som hänt
? Koordinatorn samla krisgruppen och börja med att fastställa vad som säkert har hänt. Besluta om vad
som ska göras, av vem, när och tid för uppföljning.
? Inom krisgruppen fördelas följande arbetsuppgifter:
* Skriver protokoll vid mötet.
* Startar en journal (dagbok) över alla händelser och insatser.
* Utvärderar och kontinuerligt följer upp insatserna.
* Informerar öppet, sakligt och tydligt.
* Vid olyckor kontaktas polis och sjukvård som har informationsansvar gentemot allmänheten.
? För att undvika onödiga spekulationer bör föreningen informeras om det inträffade så snabbt som
möjligt.
Krishanteringsplan
Kalix Bandyförening
Vintervägen 13, 952 61 Kalix
0923-771 85 kxb@kalixbandy.se
www.kalixbandy.se
5
5.2 Svårare olycka eller dödsfall
Utse arbetsledare som ansvarar för arbetsfördelningen och utser:
? En eller två som tar hand om den skadade (välj dem med mest vårdkunskap).
? Lämna inte den skadade ensam.
? En person larmar och möter även uttryckningen.
* Vem är du som ringer och vilket telefonnummer ringer du från?
* Vad har hänt?
* Var har det hänt, dvs vart ska räddningspersonalen bege sig?
* Om platsen är svår att hitta för räddningspersonalen: var kan du möta dem och visa vägen?
* Hur många är skadade och hur allvarliga är skadorna?
* När hände det?
? En tar hand om de övriga i gruppen och informerar vad som hänt.
? En tar hand om press och polis.
? En följer med transporten till sjukhuset.
? Informera krisgruppen hemma.
6. Viktiga telefonnummer
? Larm 112 (brådskande vård, ambulans, polis, brand).
? Kalix Sjukhus akutmottagning nås via 112 (eller via 1177 om ej akut)
? Sunderbyns Sjukhus akutmottagning, nås via 112 (eller via 1177 om ej akut)
? Polisen, länskommunikationscentral, 114 14
? Kalix Jourhavande präst, 112 eller under kontorstid 0923-698 00.
? Krisgruppen för Kalix Bandy är utvalda av föreningens styrelse, se blad Krisgruppen för säsongen.
? Kommunens Posomgrupp (psykosocialt omhändertagande)nås via 112.
6.1 När man är på annan ort
? Kolla närmaste vårdcentral, tel.nr, öppet tider (för mindre skador), akutsjukhus (för övriga skador)
? Var är vi? Kolla att alla kan ”adressen”
Krishanteringsplan
Kalix Bandyförening
Vintervägen 13, 952 61 Kalix
0923-771 85 kxb@kalixbandy.se
www.kalixbandy.se
6
7. Vägledning, att tänka på vid en händelse
? Skicka inte hem deltagarna! Samla istället gruppen på en plats där ni får vara ifred och informera så
uttömmande som möjligt om vad som har hänt.
? Informera sakligt om vad som har hänt. Spekulera aldrig om händelsen och dess orsaksförlopp.
? Ge god tid för frågor och samtal. Ge alla som vill en möjlighet att komma till tals. Förvänta dig inte att
alla ska reagera på samma sätt. Var tolerant.
? Förbered deltagarna på att det är vanligt och normalt med reaktioner efteråt. Uppmana dem att berätta
för sina föräldrar/anhöriga vad som hänt så att de kan förstå eventuella efterreaktioner. Uppmana dem
att tala om händelsen med anhöriga.
? Lagledare/tränare ska tillsammans med deltagarna ringa till föräldrarna och berätta vad som har hänt.
? Kalla till återsamling direkt på morgonen dagen därpå om det är övernattning.
? Informera krisgruppen om vad som hänt så att informationen kan spridas; avgör om en pressträff
behövs och/eller om pressmeddelande ska gå ut.
? Vid olycka kontakta anhöriga, klubbledare, förbund och eventuella motståndare. Vid dödsfall sköts
kontakten med anhöriga av polisen och/eller sjukvården.
? Diskutera behovet av präst eller diakon.
? Låt sådant som påminner om den som har avlidit vara orört fören tid framåt. Stoppa inte undan föremål
i tron att de ökar sorgearbetet – resultatet kan bli det motsatta.
? Ritualer är viktiga i sorgearbetet.
? Stöd stödjarna; allvarliga händelser kan ta hårt på krafterna.
? Ordna dryck och förtäring.
? Ställ in träning men samlas istället för att bearbeta händelsen.
? Följ de drabbade hem, låt inte drabbade köra bil.
? Vid dödsfall är det polis eller sjukvården som ska kontakta närmast anhörig. Föreningen kontaktar
anhöriga när det är bekräftat att de har fått dödsbudet.
8. Förhållningssätt
? Lämna inte den drabbade ensam under den akuta krisen (få personer).
? Försök inte trösta. Ord som ”Det är inte så farligt” blir till hån i den här situationen. Det här är kanske
det farligaste och värsta som kunde hända för den drabbade. Hjälp anhöriga att sörja istället för att
trösta.
? Var nära och närvarande. Visa att ni ställer upp, att ni finns, att ni deltar. Våga visa er egen sorg och
bestörtning.
Krishanteringsplan
Kalix Bandyförening
Vintervägen 13, 952 61 Kalix
0923-771 85 kxb@kalixbandy.se
www.kalixbandy.se
7
? Lyssna aktivt. Det finns inga, aldrig så välmenande råd som hjälper. Men lyssna, ta in och bekräfta
känslan. Var delaktig.
? Acceptera vrede och aggression under förutsättning att det inte orsakar ytterligare skada. Var beredd på
starka känslor och även anklagelser.
? Sök kroppskontakt. När man inget kan säga räcker det långt med att hålla en hand eller kramas.
? Var inte rädd för gråten; den är kroppens eget sätt att uttrycka en stark känsla. Håller man tillbaka den
stoppar man också känslan och då dyker den upp senare, ibland efter många år.
? Hjälp med orden. Fråga försiktigt hur det var, vad som hände, hur det kändes. Ett sätt att få ur sig något
av sorgen är att klä den i ord. Samtidigt är det första steget av en bearbetning som senare kan hjälpa en
person vidare.
? Svik inte. Se till att ni finns kvar. Lämna ert telefonnummer och visa att ni när som helst är beredda att
fortsätta samtalet.
? Återkom. En stor sorg är inte klar med ett samtal. Ta själv ansvaret för att höra efter de drabbade mår;
är de passiva, rent av i chocktillstånd; det räcker inte med ett telefonsamtal för att ta reda på detta.
Träffa de drabbade.
? Ge det tid. När den sörjande för elfte gången berättar samma sak är han/hon inte hjälpt av att höra:
”Det där har jag redan hört.” En del av bearbetningen består av att ”älta” det som har skett. När det är
klart upphör upprepningen och den drabbade kan gå vidare i sorgearbetet.
? Var dig själv. Försök inte vara psykolog, kurator eller präst. Det som behövs är i första hand
medmänsklighet, medkänsla och omsorg.
? Försök skaffa eget stöd så att hjälpen inte blir för betungande för dig själv.
9. Stötta anhöriga och andra.
? Försök att snabbt vara på plats och stötta anhöriga i hemmet alternativt hjälp till att finna anhörig som
kan göra detta. Vid dödsolycka måste detta ske efter det att polis har underrättat de drabbade.
? Var en bra lyssnare.
? Vid behov kontakta berätta för de andra anhöriga (om den drabbade inte orkar själv).
? Avlasta de anhöriga mot massmedia och andra personer.
? Hjälp till att kontakta myndigheter.
? Bistå med småsaker – minsta åtgärder kan vara jobbigt för den drabbade.
? Vilka övriga behöver stöd: vänner, klubbledare/-medlemmar, förbundsledare?
Krishanteringsplan
Kalix Bandyförening
Vintervägen 13, 952 61 Kalix
0923-771 85 kxb@kalixbandy.se
www.kalixbandy.se
8
10. Vid det värsta scenariot, dödsfall
För att ge alla de som känner sig berörda av ett dödsfall ska få tillfälle att uttrycka sina känslor och reaktioner
och ska man samlas till minnet av den bortgångne genom att anordna en minnesstund. Minnesstunden bör
hållas inom de närmaste dagarna. Den kan innehålla en tyst minut, minnesord, musik, andakt mm. Efter
minnesstunden ska det ges möjlighet till att stanna kvar och samtala. Krisgruppen bör då informera om
möjligheterna till fortsatt kontakt och bearbetning.
11. Övrigt
Alla rutiner, kontaktlistor, hänvisningar med mera ska samlas på hemsidan och informationsmaterialet ska
ständigt uppdateras.
Krisgruppen säsongen 2016-2017
Krisgruppen består av:
Stina Blombäck +46 70 371 09 11
Sara Ekman +46 70 365 34 91
Magnus Johansson +46 70 643 46 98
Marie Peuravaara +46 70 631 00 89
Patrik Rönnqvist +46 70 561 92 50
Gruppen, utser vid varje tillfälle, inom sig följande ansvarspersoner:
? Koordiantor _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
? Informatör _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
? Massmediekontakt _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Övriga resurspersoner: Bo Wikström,
Anette Söderlund
Anette Wikström
Peter Stock
Erik Olovsson
Henrik Eriksson