Information till ledare i Fagersta Södra IK
Riktlinjer och rekommendationer för organisationen runt lagen eller åldersklasser i Fagersta Södras ungdomsfotboll
Inledning
En bra organisation är en förutsättning för att kunna få verksamheten att fungera på ett tillfredsställande sätt. Förutsättningen för att skapa en väl fungerande lagorganisation är att ideella krafter, föräldrar och andra, i mångt och mycket bidrar till att aktivt driva verksamheten.
Att vara en del i ett ungdomslag i Fagersta södra innebär att man i mån av tid hjälper till i samband med olika aktiviteter som laget/klubben anordnar. I de aktiviteterna ingår allt från att vara tränare till att hjälpa till med lagledarroll, ekonomiansvarig, material och annat som behövs i ett lag. Det ska inte innebära att man förbinder sig att alltid hjälpa till, utan det bygger på frivillighet och att man ställer upp i mån av tid. Ingen ska behöva känna att deras insats är för liten. Se det istället som att alla insatser små som stora, är ett välkommet tillskott till vår gemensamma verksamhet för klubben och laget.
Syfte
Utan människors ideella arbete i form av föräldrar eller andrafotboll/idrottsintresserade, skulle Fagersta södras ungdomsfotboll inte kunna bedriva en så pass omfattande verksamhet som man gör idag. Föreningen vill ta tillvara på de här resurserna på bästa sätt och därför verkar vi också för att det ska finnas en bra organisation från klubben för att stötta ledare i varje åldersgrupp. 2019 bildades bl.a. en ledarkommite i föreningen som ska verka för att få flera ledare till klubben och att förtydliga organisationen runt lagen.
Organisationen runt laget eller åldersklasserna
Föreningen rekommenderar att åtminstone nedanstående funktioner finns representerade i respektive lag eller åldersklass:
• Tränare
• Lagledare
• Ekonomiansvarig
• Webbansvarig (laget.se)
• Ansvarig för pappersinsamling
• Materialansvarig
• Kioskansvarig
Roller runt laget:
Att vara tränare
Tränarens roll är att utveckla spelarna i taktiskt fotbollskunnande samt även personlig utveckling. Toppning får absolut inte förekomma. Klubben erbjuder och inspirerar till tränar och fotbollsutbildningar.
Att vara lagledare
Lagledarens roll är att sköta det viktiga administrativa arbetet kring laget. Uppgifterna för lagledaren växer i takt med att barnen blir äldre, och bakom varje framgångsrikt lag står en aktiv lagledare. Exempel på uppgifter är fogisregistrering av spelartrupp, närvarorapportera i laget.se(träningar och matcher), planering och bokning av matcher under säsong, planera och strukturera inför resa till bortamatcher, ev. cup planering m.m. Lagledaren ska också vara uppdaterad hur det praktiska med nycklar och förråd fungerar på Onsjövallen/ Fagerliden. Lagledaren är en viktig länk mellan laget och ungdomssektionen.
Att vara materialansvarig
Matrialansvarigas roll är att se över matchställ inför och under säsong. Tvättmöjligheter finns på Onsjövallen om det passar. Sjukvårdsväska ska varje lag få av klubben och det är materialansavariges ansvar att se till att den är komplett. Inför varje säsong då träningsoverall ska beställas är det han/hon som ser till att det organiseras. Förråden på onsjö och fagerliden som tilldelas ska hållas uppdaterade med material - boll, väst, konor, etc . Det är viktigt att allt material hålls i ordning och att det inte tappas bort saker under säsongen.
Att vara webbansvarig
Webbansvariges roll är att se till att lagets nyheter läggs ut på laget.se. Ansvarig ska även ha god insyn i hemsidan och veta var man kan hitta information på den som är till nytta för laget. Föreningen utbildar och uppdaterar webbansvarige.
Ansvarig för pappersinsamling
Pappersinsamlingen en gång i månaden ska organiseras lagvis till det område man tilldelas. Det behövs göras ett schema där det står när och vilka som ska delta på pappersinsamlingen.
Att vara ekonomiansvarig
Rollen som ekonomiansvarig i ett lag innebär att man samlar in medlems och spelaravgifter under säsongen. Ekonomiansvarig ansvarar även för lagkassan där varje lag har ett lagkonto som är anslutet till swish. Att administrera dreamstarhäften inom laget ingår i rollen som ekonomiansvarig.
Att vara kioskansvarig
Rollen som kioskansvarig innebär att man administrerar och fördelar kioskuppdrag inom laget då det är ert lags tur att ta hand om kioskförsäljning.
Ungdomsledarmöten
En gång i månaden samlas alla ungdomsledare i klubblokalen ute på Onsjövallen för att ta upp aktuella frågor. I början på året görs en spelarinventering och man ser över vilka serier våra olika lag ska anmälas till. Ett mail skickas ut som påminnelse när det är dags för möte.
Ledarkommittén
Det finns en Ledarkommitté som arbetar med ledarrekrytering och ledarvård. Sammankallande är Mikael Andersson 070-6861945, mickehedemorasotare@gmail.com.
Träningstider
På ungdomsledarmötena delas träningstiderna på konstgräset vid Fagerliden under försäsongen upp mellan lagen. Även grästider från maj-sept. För att boka tider inomhus under andra delar av året kontaktas Leif Westberg, leif.w@fsik.nu, 073-6642741 eller Christer Andersson, christer.a@fsik.nu 073-0489535. Kansliet 0223-53083 med Khoa Mai 073-6491575 kan också hjälpa till.
Förråd
Varje lag har ett förråd ute på Onsjövallen där bollar, koner, västar, matchtröjor förvaras. Detta ses över innan varje säsongsstart och ansvarig för det är Christer Andersson/ungdomssektionen och materialförvaltaren för seniorverksamheten.
Nycklar
Kontakt för att få nycklar till Fagerlidens konstgräs och Onsjövallen är Christer Andersson eller kansliet
Material
Inför varje säsong görs en inventering bland lagen för att se vad som behöver kompletteras och vad som kan lämnas vidare till något annat lag. Efter det görs beställningar på det som fattas. Christer Andersson är den som ansvarar för materialinköp.
Medlemsavgifter
Det kostar 125kr/år att vara enskild medlem och seniorspelare. 50kr/år för spelare upp till 19år. Är man flera aktiva i familjen kostar det 200 kr för alla tillsammans. Spelaravgiften är 550kr/år.
Hemsidan
Alla lag har varsin lagsida där man kan lägga ut all information som rör laget. För det krävs inloggningsuppgifter. Kontakta Christer Andersson/ Stefan Östlund 070-6721377, stefan.o@fsik.nu eller kanslist. Info om hur hemsidan fungerar kan ni få av ovanstående.
Vid match
Innan säsongen börjar får man ut förslag på datum för alla matcher. De ligger oftast under helgerna. Man kan själv bestämma dag och tid vid hemmamatcher. Behöver man ändra en bortamatch kontaktar ni själva det andra lagets ledare. Ändringar av hemmamatcher görs ute på Onsjövallen i matchkalendern. Det kan vara bra att ringa någon dag innan och hälsa motståndarlaget välkomna vid hemmamatcher. Då kan man kolla av så att tiden stämmer och att de hittar till Onsjövallen.. Ändrar ni en hemmamatch med kort varsel måste ni meddela det till kioskansvarige i det lag som den veckan ansvarar för bemanningen av kiosken. Titta under kiosk fliken på hemsidan.
Domarlista och betalning
Det brukar komma ut en domarlista inför säsongen med datum och namn på de domare som ska döma resp. match. Det finns en domarflik på hemsidan. Ring gärna och checka av ett par dagar innan så ni inte står utan domare. Domarna ansvarar själva för att ta med sig domarkvitto till matcherna. Efter match lägger lagets ledare kvittot i brevlådan som finns inne i i klubblokalen ute på Onsjövallen.
Tvätt
Ute på Onsjövallen finns tvättmaskiner och torktumlare för matchkläder som sköts av det egna laget. Varje lag som spelar seriespel har en egen tvättkorg.
Uppdrag
För att få föreningens ekonomin att gå runt krävs en del ideellt arbete av föräldrar. Varje lag förutom de allra yngsta ansvarar under säsongen bemanningen av kiosken på Onsjövallen. Det kommer ut en schema kring A-lagets hemmamatcher. Varje lag behöver ha en kioskansvarig som är den som fördelar ut tider till föräldrarna. Alla lag från A-lag och nedåt säljer rabattkupongerna Dreamstar. Häftet säljs två ggr per säsong. Pappersinsamling är en gång i månaden/första måndagen i varje månad. Samtliga lag har olika områden.
Sponsring
All sponsring ska ske via föreningens sponsoransvarige. Sponsoransvarig är Khoa Mai. Stefan Östlund/ Thomas Adamson 070-6721377 resp. 070-2497322 hjälper till. Finns det företag som vill sponsra ett specifikt lag måste sponsoransvarig kontaktas.
Tränarutbildning
Alla lag behöver utbildade tränare. Tränarutbildning bekostas av föreningen. Anmälan till detta ses över på ungdomsledarträffarna. Ledare uppmuntras till att gå utbildningar för att stärka sina ledar- och tränarkunskaper.
Regler
I FSIK:s policy kan man läsa om hur man som spelare och ledare ska uppträda om man är medlem i vår förening. Är det spelare eller ledare som bryter mot dessa regler bör åtgärder vidtas. Om en spelare missköter sig eller uppträder olämpligt vid träning eller match får ledarna i laget i första hand avgöra vilken åtgärd som är mest effektiv. Vid ungdomsledarträffarna kan dessa frågor diskuteras. Det är mycket viktigt att även ledare uppträder på ett föredömligt sätt. Policyn finns att läsa på huvudhemsidan.
Denna information uppdaterades 2020-03-17