SMART (målformulering)
Smart är en modell för att underlätta vid formulering av mål för projekt, försäljning, personlig utveckling osv. Modellen är speciellt användbar när mål skall sättas med fler inblandade då den ger ett gemensamt ramverk att hålla sig inom. Bokstäverna står för:
Specifikt
Mätbart
Accepterat
Realistiskt
Tidssatt
Ibland påträffas olika alternativ till ordet accepterat, såsom attraktivt eller ambitiöst. Även ordet tidssatt byts ibland mot tidsatt (med bara ett s), tidsbestämt eller tidsbegränsat, som dock inte innebär någon betydelseförändring.
Konsten att sätta smarta mål
Att skriva ner mål kan kännas enkelt, men när man ska försöka nå dessa mål är det inte alltid lika självklart. Många gånger beror detta på att målen inte är SMARTa. SMART är en akronym och betyder att målet ska vara Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidssatt.
Specifikt
Ett mål som är specifikt och tydligt är enklare att förstå. Ju tydligare och specifikare desto effektivare. Grundregler är att det ska vara väldefinierat och glasklart för alla som har baskunskap om projektet.
Mätbart
Genom att varje mål är mätbart så vet man att det är tillgängligt. Man vet hela tiden hur långt man har kvar till att slutföra målet och det är även tydligt när man slutfört det och kan bocka av det som avklarat.
Accepterat
Det är tydligt för alla vad målet är och att det är möjligt att ta sig dit. Det ska helt enkelt vara accepterat bland alla involverade. Sätter du ett mål för dig själv privat kan accepterat betyda att det inte ska gå ut över t.ex. familjen eller miljön osv.
Realistiskt
Är det möjligt att med de resurser, kunskap och tid vi besitter uppnå målet?
Tidssatt
Har vi tillräckligt mycket tid avsatt till detta? Eller rent av för mycket tid? Viktigt här är också när det ska gen0mföras/utföras.
Akronymen SMART kan även ha andra betydelser än ovanstående, exemplen nedan är lånade från Wikipedias artikel om kriterier för SMARTa mål.
S - Specific, Significant, Stretching, Simple
M – Measurable, Meaningful, Motivational, Manageable
A – Attainable, Appropriate, Achievable, Agreed, Assignable, Actionable, Action-oriented, Ambitious
R – Relevant, Realistic, Results/Results-focused/Results-oriented, Resourced, Rewarding
T – Time-bound Time framed, Timed, Time-based, Timeboxed, Timely, Time-Specific, Timetabled, Trackable, Tangible, Thrilling
Gör dina mål smarta
Sammanfattningsvis. Se till att dina mål är så specifika att du vet vad du ska göra och när. Du vet att de är mätbara så du kan se när du har lyckats, att de är accepterade både av dig själv och andra som är involverade. Dina mål är realistiska och går att genomföra och de är även tidsbestämda så du vet när du ska börja och när du ska vara klar!
Använder du dig av denna metod när du skriver ner dina mål både privat och på jobbet så kommer du troligen att bli mer effektiv och få mer gjort.