Vad är Radiostyrd Båtsport?
Endurance
Allmänt –Endurance
Utrustningen i en Endurance båt, skiljer sig inte mycket inom de olika klasserna. I regel är det motorstorleken som avgör såväl storlek på skrovet som teknisk utrustning för framdriften. Klasserna indelas i motorstorlekarna 3,5 – 7,5 – 15ccm, glödstiftsmotorer för metanol – nitrometan.
Den bensindrivna klassen omfattar 25- 35cc. motorer som är har elektroniskt tändsystem och vanliga tändstift.
De flesta E-båtarna, som är enskrovsbåtar, tillverkas av glasfiberväv och polyester, men det används också Epoxy och glasfiberväv, eller den starka och lätta kolfiberväven.
OTA
Allmänt – OTA
Det finns flera klasser inom modellbåtsporten. En mycket populär båttyp är Katamaranen, som kallas tvåskrovsbåt och är klassad som en OTA båt. Den är uppbyggd med på vardera sidan placerade pontonliknande skrov med ett mellanskrov (Tunnelskrov) i högre nivå som förbinder de yttre två skroven. Dessa båtar är för det mesta utrustade med en metanoldriven utombordsmotor av glödstiftstyp. Det förekommer också eldrivna katamaraner inom grenen
som kan köras bl.a. i inomhusbassänger.
Allmänt – Offshore
En Offshore båt kan vara enskrovs V-båt eller av tvåskrovstyp (katamaran) och skall i möjligaste mån efterlikna en fullskalabåt av typen offshore. Båtarna får vara utrustade med inom- eller utombordsmotor/er med ytskärande propeller placerad bakom akterspegeln.
Offshore
O Nationellt är indelad i 6 klasser:
O 3,5 Båtar med en cylindervolym 0 till 3,5cc
O 7,5 Båtar med en cylindervolym 3,51 till 7,5cc
O 15 Båtar med en cylindervolym 7,51 till 15cc
ZENOAH-Standard Båtar med en cylindervolym 22,5 & 25,4cc.
O 27 Båtar med en cylindervolym upp till 27cc.
O 51 Båtar med en cylindervolym 27,01 till 51cc.
Om den totala cylindervolymen överstiger 15cc skall motor/erna vara försedda med tändstift
/tändsystem och drivas med bensin.
Offshore Internationellt är indelad i 5 klasser:
O 3,5 Båtar med en cylindervolym 0 till 3,5cc
O 7,5 Båtar med en cylindervolym 3,51 till 7,5cc
O 15 Båtar med en cylindervolym 7,51 till 15cc
O 27 Båtar med en cylindervolym 15,01 till 27cc
O 35 Båtar med en cylindervolym 27,01 till 35cc
Om den totala cylindervolymen överstiger 15cc skall motor/erna vara försedda med tändstift
/tändsystem och drivas med bensin.
Tävlingsbanan
Tävlingsbanan är en ca: 350 meter lång rundbana som kan ha både höger och vänstersvängar. Banan markeras med bojar. Banans utförande och körriktning kan nationellt variera, men internationellt gäller bara ovalbana, som körs medsols.
Båtarna
Båtarna skall vara av enskrov eller tvåskrovstyp (katamaran) och skall i möjligaste mån efterlikna fullskalabåtar av typen offshore. Båtarna får vara utrustade med inom- eller utombordsmotor/er med ytskärande propeller och roder placerade bakom akterspegeln.
Tävlingsform
Tävlingarna körs klassvis och heatvis med maximalt 12 båtar i varje heat. Ett heat är 7 – 8 minuter och det
gäller att köra så många varv som möjligt. Det körs vanligtvis 4-6 omgångar i varje klass. Den sämsta omgången får räknas bort och den som har samlat flest varv blir slutsegrare i tävlingen.
Starten
Starten är en så kallad voltstart, vilket innebär att alla båtar har 2,5 minut på sig att starta och sedan köra
ut på banan och invänta nedräkning och startsignal, antingen från en klocka eller från en ”ljudfil” via högtalare. Här gäller det att vara på rätt sida om startlinjen för att få en godkänd start, om man kommer för tidigt över startlinjen så startar man inte förrän nästa gång man passerar linjen vilket innebär att man förlorat ett varv.
Heatracing
Här är tävlingsformen för dig som verkligen gillar när det går snabbt på vattnet.
Tävlingsklassen kallas vanligen Heatracing i Sverige.
Den internationella benämningen är H när man tävlar internationellt under IMBRAs flagga.
Klasser
H3.5 – Hydrobåtar med max cylindervolym 3.5 cc
H7.5 – Hydrobåtar med en cylindervolym 3.51 till 7.5 cc
H15 – Hydrobåtar med en cylindervolym 7.51 till 15 cc
H27 – Hydrobåtar med en cylindervolym 15.1 till 27 cc. Denna klass är avsedd för båtar försedda
med bensinmotor och tändstift och skall köras på handelsbensin.
Hydro FE-4S – Hydro elbåtar med max 41×75 mm brushless elmotor och maximalt 4 st LiPo celler.
Klassen är nationell och ingår inte i IMBRA (ej SM status). Hydro FE-4S båtarna är i samma storlek som
en H3.5 båt och går ungefär lika fort.
OTA 3.5 – Katamaranbåtar med 3.5 cc utombordsmotor. Klassen är nationell och ingår inte i IMBRA.
Båtarna efterliknar de riktiga F1H2O båtarna och körs oftast på en förkortad triangel eller ovalbana med
bryggstart. Klassen kännetecknas av tajta heat, hårda fajter samt jämn racing.
Tävlingen
Heatracing kännetecknas av korta snabba heat som i jämförelse liknar speedway för motorcyklar. Båtarna
kan nå farter mellan 90 och 130 km/tim beroende på klass. Tävlingen går ut på att köra 6 varv runt en 270 m lång ovalbana. De tävlande kör sina båtar i 5 heat och räknar ihop sina 4 bästa heat, tar poängsumman från dessa.
I varje heat deltar 6 till 8 båtar. I Sverige tävlar man om SM-tecken i alla fyra FSR-H klasser. SM avgörs på 3-5 deltävlingar där medaljörerna samtidigt kvalificerar in till landslaget för VM-deltagande.
Tävlingsplatser
För närvarande finns två permanenta heatracing banor; Oxelösund och Eksjö.
Om du är intresserad av att köra heatracing så kontakta din närmaste klubb så hjälper dem dig igång och ser till att du kommer att få hjälp. Tips är att kolla årets tävlingskalender så vet man plats och tid och man kommer o tittar på tävlingen, kanske har med sig sin båt och får hjälp med tips. Historiskt sett har svenska deltagare tillhört den yppersta eliten på EM- och VM-tävlingar sedan dessa startade 1986, och svenskarna har alltid legat långt framme i utvecklingen av hydrobåtar.
Heatracing är den rätta grenen för den tekniske innovatören som vill testa sina idéer på tävlingsbanan och för den som söker spännande tävlingsmoment. Begränsningarna för utformningen av tävlingsekipagen är få. Endast motorns cylindervolym och kravet att båten skall ha minst tre separata planande skrov som drivs fram av en vattenpropeller. Det är fritt fram för experiment och motortrimning.
Allmänt – Endurance
Utrustningen i en Endurance båt, skiljer sig inte mycket inom de olika klasserna. I regel är det motorstorleken
som avgör såväl storlek på skrovet som teknisk utrustning för framdriften. Klasserna indelas i motorstorlekarna 3,5 – 7,5 – 15ccm, glödstiftsmotorer för metanol – nitrometan. Den bensindrivna klassen omfattar 25- 35cc. motorer som är har elektroniskt tändsystem och vanliga tändstift. De flesta E-båtarna, som är enskrovsbåtar, tillverkas av glasfiberväv och polyester, men det används också Epoxy och glasfiberväv, eller den starka och lätta kolfiberväven.
Klasser: Endurance
Endurance är uppdelat i följande fyra klasser:
E 3,5 Båtar med en cylindervolym max 3,5cc
E 7,5 Båtar med en cylindervolym 3,51 till 7,5cc
E 15 Båtar med en cylindervolym 7,51 till 15cc
E 35 Båtar med en cylindervolym 15,1 till 35cc
(E 35 denna klass är avsedd för båtar försedda med bensinmotor och tändstift och skall köras på
handelsbensin.)
Tävlingar Endurance
I varje heat är det minst 3 och max 12 tävlande som kör.
Man kör två heat, och den som får flest varv i heatet vinner. Man har alltså två chanser att få ett bra
resultat. Vid fler än 12 deltagare delas heaten jämnt. Kvalificeringsheaten körs i 20 minuter. De 12 bästa från de
båda omgångarna går till final. Ett finalheat är 30 minuter långt. Under hela heaten har man rätt att ta in sin båt för reparation, inställningar eller annat. Skulle båten stanna, finns det hämtbåtar som hämtar upp båten och kör den till bryggan.
I Sverige körs en SM-serie om 4 tävlingar, där de 3 bästa räknas.
Utrustning Endurance
Utrustningen mellan de olika Endurance båtar skiljer sig inte mycket. I regel är det motorstorleken som avgör såväl storlek på skrovet som teknisk utrustning för framdriften. En E-båt tillverkas av epoxi och glasfiberväv, eller i kombination med kolfiberväv.
Bränslet, ”olja-metanol-nitrometan” har oftast ett förhållande på 20% olja, 65% metanol och 15% nitrometan. Trycket från avgaspipan förs till en överflödestank och vidare till bränsletankarna, som ger bränslet tryck mot en flottör, som portionerar ut bränsle i rätt mängd till motorn vid olika varvtal. Bränsle som inte förbränns när gaspådraget minskar, förs över från avgaspipan till överflödestanken där trycket pressar överskottsbränslet tillbaka till tankarna. Stor mängd oförbränt bränsle i avgaspipan kan annars dränka motorn och med motorstopp som följd. Motorerna varvar i regel mellan 15 -20,000 varv beroende på typ av motorfabrikat.Endurance båtens bränsle och inredning.
Kontaktperson Båtsektionen
Lennart Öberg (Ansvarig Båtsektionen)
073-9620072