Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om DKW MC-klubben
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från DKW MC-klubben.
DKW_MC_KLUBBEN
Följ oss för uppdateringar
Tack Mikael.
Nu har jag fler ingångar till att lösa problemet.
Mvh Ove
Låter lite som när man stänger bränsle kranen med motorn på tomgång, den brukar rusa lite precis innan den dör. Tjuvluft brukar bli hög tomgång. Kolla filtren som Mats föreslog, pröva även att ta bort tanklocket det sitter ett litet urluftningahål i det som kan bli igensatt. En annan variant är att mata förgasaren direkt från en annan tank och se om det gör skillnad. Gör det ingen skillnad gå på tjuvluftspåret. Tag av oljepåfyllningen till lådan, har packboxen på trans sidan gått blir det tryck i lådan. Pröva att spruta start gas vid cylfot och förgasare om den börjar gå bra läcker det där du sprutar, obs akta tändstift och brytare.
Rapportera
När det gäller bensinfilter så tänker jag på NV36an, där sitter ett extra bränslefilter hopbyggt med bensinkranen.
För NV38 eller DKW RT 250, så vet jag inte hur det ser ut om det finns något extra filter förutom i bensintanken!
Tack Mats.
Ska kolla bränsleflödet, det hade jag tänkt på.
Annars får det bli packboxar.
Så fint att det finns ett forum så man kan få hjälp. Vore ju nice att kunna köra en längre sväng.
Tack
Svar till Ove. Verkar ju som den får tjuvluft någonstans ifrån. Ganska lätt att byta packbox på generatorsidan, då den är åtkomlig från utsidan. Är det läckage här så brukar det synas att olja läckt ut vid generatorn.
Annars finns ju även risk vid cylinderfots packningen.
Kan ju också vara så att den inte får soppa tillräckligt, så kolla först filter både i tanken men framför allt i det extra filter som sitter ihop med bensinkranen.
Hoppas du hittar felet.
En fråga till er som har erfarenhet av DKW 250.
Min startar och går fint några minuter.
Sen börjar den rusa i varv, och efter nån minut stannar den.
Jag började med stiftbyte.
Sen planade jag distansen mellan förgasare och cylinder, har ingen läcka där.
Bytt till ny kondensator.
Inget har nån effekt på beteendet.
Nästa åtgärd???
Jag har en packningsats och nya packboxar liggande.
Kan det vara så att det kommer tjuvluft genom packboxarna eller??
Råd och synpunkter.
Tack
Behöver ni hjälp med att hitta de gamla registreringspapperna till er mc? Skicka mail till mcregnr@gmail.com , jag söker på ramnr. Jan-Olof Åkesson
Rapportera
Hej alla som läser DKW Mc-klubbens hemsida och gästbok.
Nu är jag just hemkommen från min 39:de DKW-runda som blev precis lika trevlig som alla de tidigare. Många gamla kända ansikten var det ju men flera nya också som var intressant att lära känna. Några av oss äldre har "arkiverat" motorcyklarna men den sociala gemenskapen är lika viktig i alla fall. På den första "rundan", för 39 år sedan, var vi knappt 10 deltagare men antalet ökade med tiden och vid 35 årsjubileet var vi c:a 40. Nästa år fyller vi 40 år och då borde vi kunna slå det rekordet.
Så alla läsare av detta, gamla som unga, spotta i nävarna och kom till "Jubileumsrundan" 2025 på NV- eller DKW- mc eller med bil. Alla är lika välkomna, ju fler vi blir ju fler finns det att prata med.
Hoppas vi ses på rundan i augusti 2025.
Hälsningar från Rolf Wallén
Länk om kedjemått:
https://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20091105/hitta-ratt-kedja-till-mopeden-och-motorcykeln/
God Jul
RapporteraOch
Gott Nytt ÅR önskar reserdels
manen Stefan o Kristina