Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om DKW MC-klubben
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från DKW MC-klubben.
DKW_MC_KLUBBEN
Följ oss för uppdateringarLåter lite som när man stänger bränsle kranen med motorn på tomgång, den brukar rusa lite precis innan den dör. Tjuvluft brukar bli hög tomgång. Kolla filtren som Mats föreslog, pröva även att ta bort tanklocket det sitter ett litet urluftningahål i det som kan bli igensatt. En annan variant är att mata förgasaren direkt från en annan tank och se om det gör skillnad. Gör det ingen skillnad gå på tjuvluftspåret. Tag av oljepåfyllningen till lådan, har packboxen på trans sidan gått blir det tryck i lådan. Pröva att spruta start gas vid cylfot och förgasare om den börjar gå bra läcker det där du sprutar, obs akta tändstift och brytare.
Rapportera
När det gäller bensinfilter så tänker jag på NV36an, där sitter ett extra bränslefilter hopbyggt med bensinkranen.
För NV38 eller DKW RT 250, så vet jag inte hur det ser ut om det finns något extra filter förutom i bensintanken!
Tack Mats.
Ska kolla bränsleflödet, det hade jag tänkt på.
Annars får det bli packboxar.
Så fint att det finns ett forum så man kan få hjälp. Vore ju nice att kunna köra en längre sväng.
Tack
Svar till Ove. Verkar ju som den får tjuvluft någonstans ifrån. Ganska lätt att byta packbox på generatorsidan, då den är åtkomlig från utsidan. Är det läckage här så brukar det synas att olja läckt ut vid generatorn.
Annars finns ju även risk vid cylinderfots packningen.
Kan ju också vara så att den inte får soppa tillräckligt, så kolla först filter både i tanken men framför allt i det extra filter som sitter ihop med bensinkranen.
Hoppas du hittar felet.
En fråga till er som har erfarenhet av DKW 250.
Min startar och går fint några minuter.
Sen börjar den rusa i varv, och efter nån minut stannar den.
Jag började med stiftbyte.
Sen planade jag distansen mellan förgasare och cylinder, har ingen läcka där.
Bytt till ny kondensator.
Inget har nån effekt på beteendet.
Nästa åtgärd???
Jag har en packningsats och nya packboxar liggande.
Kan det vara så att det kommer tjuvluft genom packboxarna eller??
Råd och synpunkter.
Tack
Kan bara önska lycka till med denna 250/1 motor med alla grejer som krånglat eller varit felaktiga. När äntligen växellådan fungerade så var det kopplingen som låste sig pga krokig tryckspik och olika kraft i fjädrarna!
Så efter alla samtal och diskussioner och bilder via sms oss emellan, så kan jag bara hoppas att allt går bra nu med uppstarten, Micke Hansson!
Och att denna motor, trots att det verkar vila en förbannelse över den från sitt tidigare liv, att den kommer att fungera klanderfritt under många år framåt och tar ut dig på fina åkturer inte minst tillsammans med oss andra i DKW Mc-Klubben!
Hej. Har nu fått klart min 250/1 motor så. Mycket strul med denna motor har jag aldrig vart med om. Då har jag iallafall renoverat ett antal motorer som tex vespa och Kawasaki 900 motorer och även bilmotorer. Tysk ingenjörskonst hmm. Men det är klart är ju gamla grejer iof. Lätt orolig för uppstart av Dkw n men vad jag förstår så ska det inte va nått problem. Men att ropa hej än nä det väntar jag med. Ha det bra alla Dkw loveers
Rapporterahej! finns det någon sida som jag kan använda för att identifiera dkw motorer
Rapportera
Tack Mikael.
RapporteraNu har jag fler ingångar till att lösa problemet.
Mvh Ove