Varje ledare måste följa Föreningens Värdegrund
Föreningens målsättning är att få medlemmarna att tycka det är roligt med gympa och på så sätt bidra med möjlighet till ett friskare och sundare liv. Samtidigt vill vi få alla gymnaster att känna samhörighet och vänskap. Vi utvecklas och gläds tillsammans och vi lär för livet.
Vi finns till för alla, oavsett ålder, kön eller etnicitet. –Alla ska känna sig välkomna!
Som ledare är vi förebilder för våra medlemmar och vi agerar därefter.
Tänk på att du kan träffa på dina gymnaster/motionärer i affären eller annan allmän plats och du ska då alltid vara en god förebild. Tänk på vad du lägger ut på offentliga nätverk, tex Facebook, Instagram, Tiktok.
Alla ledare måste ha rätt utbildning eller licens för utförda uppgifter vid varje pass, t ex vid passning.
Man tar som ledare själv ansvar för att man inte utför mer än det man har utbildning för.
Alla ledare ska följa de restriktioner vi ger angående klädsel;
alltså träningsklädd, helst inga smycken, gärna långt hår uppsatt och rätt skor eller barfota.
(På danspassen är det ok med strumpor)
Detsamma gäller angående förhållningssätt, alltså vårdat språk, vi hjälper varandra, lyssnar på varandra och vi respekterar alltid varandras personliga integritet.
Inga mobiler, tuggummi eller godis under våra pass.
Alla stannar under hela passet och vi avslutar alltid gemensamt med att varva ner och tackar för passet.
Huvudledaren ansvarar för att varje medlem, snarast möjligt, läggs upp på IdrottOnline med alla de personuppgifter som klubben behöver samt att närvaro rapporteras där på rätt sätt, inom rätt tid. Likaså är det huvudledarens ansvar att se till att alla dennes medlemmar betalar sin terminsavgift (i samarbete med kassör).
Huvudledaren ansvarar också för att hela terminen är planerad innan terminsstart och att alla pass är väl planerade innan passet startar. Hjälpledaren ska också ha fått sina instruktioner i god tid, framförallt när förberedelser krävs.
Varje pass ska ha fullständig lista med telefonnummer till varje medlem (eller dess förälder) samt info om ev allergier som kan ha betydelse. Denna lista har huvudledaren alltid tillhands vid pass.
Hjälpledares uppgift är att stötta huvudledaren och följa dess direktiv. Hjälpledaren ska kunna passet så väl att den kan hoppa in och ta över och leda pass vid ev behov.
Allas målsättning är att inga pass ska behövas ställas in och vi hjälps åt att hoppa in vid ev sjukdomar (detta gäller även styrelsen).
Om ett pass, trots det, behöver ställas in är det huvudledarens ansvar att alla passets medlemmar får meddelande om detta snarast möjligt och även att meddelandet kommer ut via Facebook.
Om skada eller olycka sker ska det finnas en färdig plan;
Vem av ledarna tar hand om den skadade och vem tar hand om de andra gymnasterna/motionärerna.
Ledarna ska veta var förbandslådan finns och det ska finnas tydlig adress och vägbeskrivning till hallen.
Varje ledare tar ansvar för att Första hjälpen väska finns tillgänglig vid varje pass och att allt som behövs (enl lista) finns i väskan. Man ska veta vad som ska göras vid ev skada.
Vi förespråkar att alla ledare provar andra pass och när vi tränar på annan ledares pass visar vi lojalitet mot ledarna och deras pass. Ber ledaren om hjälp, hjälper vi naturligtvis till, för övrigt är vi där som tränande och reklam utåt. Givetvis följer vi ledarens instruktioner passet igenom. Eventuell feedback tas upp direkt efter passet, ledare emellan.
Får vi höra klagomål från någon medlem eller dess förälder, framförs dessa till berörda utan något medhållande eller vidare diskussion till medlemmen. Känns det obekvämt att framföra till berörda person/personer så kontakta ordförande eller annan i styrelsen som då går vidare med saken på bästa sätt.
Man kan inte gilla alla pass eller ledare men negativa synpunkter sprids inte bland medlemmar.
Som ledare framhäver vi alla instruktörer och deras pass.
Våra möten och övriga aktiviteter har obligatorisk närvaro, när så krävs.
Vi månar om ett stort utbud både vad det gäller pass och ledare. Alla förslag och idéer är därför välkomna och dessa tas på våra möten, detta för att komma med snabba och gemensamma beslut.
Se dina pass som ett jobb; du har ansvar både mot kunder och kollegor att sköta dina pass.
Vi är en förening och inget enmansföretag. Var lojal mot TGK, dess styrelse, ledare och medlemmar.
För att nå målen klubben satt måste styrelsen och ledare arbeta tillsammans med föräldrar och gymnaster för känna den glädjen klubben vill uppnå.
Vi vill också arbeta för att:
*Underlätta och stimulera samarbete och utbyte mellan de olika grupperna i föreningen.
*Ha ett gott samarbete med andra föreningar och andra organisationer i kommunen.
*Skapa ekonomiska förutsättningar för att kunna bedriva en trygg och bra verksamhet.
Klubben tar också ett stort socialt ansvar med att försöka, i den mån vi kan, organisera träningsläger, Familjedag, disco och annat. Det ingår i en ledares uppgift att i största mån som möjligt ställa upp och hjälpa till vid alla klubbens event när det behövs.
I våra interna nätverk håller vi alltid god ton och försök att hålla konversationen kort och väsentlig. Använd gemensamma nätverket när du behöver nå hela eller del av grupp. Använd messenger, sms eller telefon när du behöver meddela/nå enstaka personer.
Gå gärna på andras pass och aktiviteter. Det är lättare att berätta för andra vad vi har att erbjuda om du själv provat. Kanske du får tips och idéer till ditt eget pass.
Reviderad senast 2022-03-13