Söndagar kör vi ofta som altenativträning cykelpass från infart från Bensbyvägen mot Ormberget. (Tid kan bero på väder och tävlingar, kolla Lulekamraternas Facebook-grupp)
Då många är ovana att cykla i grupp och det finns mycket sprickor i vägarna är det försiktig körning med stora säkerhetsmarginaler som gäller. Cykelhjälm är obligatoriskt.
Vid tveksamt väder, kontrollera gärna på Facebook-gruppen Lulekamraterna vem som tänker köra.
Inledningsvis kör vi en runda där vi rullar vi ner från Ormberget mot Bensbyn. Möjlighet finns att köra 30, 45 eller 55 km. Vid första alternativet vänder man vid livsmedelsbutiken i Örarna, vid andra och tredje alternativet vänder vi där allmän väg slutar vid Brändön. Vid tredje alternativet svänger vi dock höger vid Örarna istället för att fortsätta direkt mot Ormberget och fortsätter mot Persön där vi vänder vid bensinmacken.
Vändpunkterna kan vara lämpliga tillfällen att stanna till för vätskepaus.
Tecken som vi använder vid gruppcykling
Sikten skyms när man ligger på rulle. Därför använder vi oss av ett antal tecken så fort en fara upptäcks. Vidarebefordra alltid tecknet bakåt i gruppen. Här är de tecken vi använder:
- Hinder på vägbanan – typ hål, vägbrunn – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret.
- Vägbula eller liknande – för handen bakom ryggen med handflatan bakåt åt vänster och höger ett flertal gånger
- Hinder höger sida – typ vägskylt som sticker ut, gångtrafikant, avsmalnande väg etc. - vinka med höger hand bakom ryggen ”åt vänster”.
- Hinder vänster sida – typ avsmalnande - väg vinka med vänster hand bakom ryggen ”åt höger”.
- Stanna – En uppåtsträckt hand
- Sakta ner – pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt
- Sväng vänster/höger – vanliga svängtecknet.
- Ett led – En uppåtsträckt hand med ett finger i luften
- Tvåpar – En uppåtsträckt hand med två fingrar i luften. Ibland är det mer lämpligt att ropa ngn form av varning ibland i kombination med ngt av tecknen ovan
- Mötande fordon – ropa ”bil/buss/lastbil ”. Samtliga i gruppen vidarebefordrar genom att upprepa orden genom gruppen
- Omkörande fordon – ropa ”bil/buss/lastbil”. Samtliga i gruppen vidarebefordrar genom att upprepa orden genom gruppen
”På ett led" Cyklisterna ligger helt enkelt på ett led rakt bakom varandra och den första cyklisten tar vinden för de andra. När cyklisten längst fram vill byta tar han försiktigt ett steg ut åt vänster, och minskar farten något för att glida ner till sista plats i gruppen. Nästa cyklist i ledet tar då över förningen och behåller samma hastighet som innan bytet. Dragtiden bör normalt inte överstiga cirka en minut och kan vara betydligt kortare t.ex. om man känner sig trött och sliten eller vill att det ska gå extra fort. När cyklisten längst fram går ut till vänster är det viktigt att han har koll på eventuell trafik som kommer bakifrån. Annars finns det risk att han tar ett steg rakt ut bland passerande bilar. Om trafiken är alltför intensiv får man helt enkelt vänta med bytet till man kommer ut på lugnare vägar igen. "Tvåpar" Vid tvåparscykling gäller grundregeln att alla cyklister oavsett vindriktning alltid ligger rakt efter förvarande cyklist. Oftast gäller att den som ligger först i högra ledet är den som bestämmer hastigheten för gruppen. Genom att kommunicera tillsammans med den som ligger först i vänstra ledet bestämmer man när växling skall ske. Växling sker genom att högra ledet långsamt sänker hastigheten. När första cyklisten i vänstra ledet är tillräckligt långt framför svänger han sakta in och tar platsen först i högra ledet. Viktigt för den som kommer upp som ny "dragare" i vänstra ledet är att se till att hålla en jämn hastighet och inte öka takten. Ett bra hjälpmedel är att titta på sin cykeldator, om man har en sån, innan man kommer fram och drar och sen hålla samma hastighet under dragarbetet. Liksom vid all gruppcykling kan farterna bli höga. Det är därför viktigt att alla håller sin linje, att växlingarna sker mjukt och att man kommunicerar med varandra i gruppen. För att få en bra medelhastighet är det också viktigt att åkningen blir jämn och att dragningarna inte blir för långa. |