Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om IK Nord F12 (födda 2012/2013)
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från IK Nord F12 (födda 2012/2013).
F12 (födda 2012/2013)
Följ oss för uppdateringar
Hallå handbollsföräldrar!
Vi hann med en massa spännande grejer som ett F11-lag under förra året, inte minst två cupper: Tygrikesnatta med övernattning och så avslutade vi med ute-cuppen Mölndalsspelen (bilder, tack till Muzi's pappa Jimmy) med värsta monsunregnet på sista matchen! Vi hann också bli några fler spelare och många är nu säkert är redo för match i höst. Om man har lust, förstås!
Men nu drar vi snart igång ett nytt handbollsår som ett F12-lag! Mycket är sig likt, men lite är också nytt. Så, här kommer nu lite info om:
- Träningarna
- Seriespel
- Cupper, och
- Ett "obligatoriskt" föräldramöte!
:: Träningar ::
Vi kör vidare med två träningar i veckan, samma dagar men med nya tider:
- Måndagar 18:00-19:00
- Onsdagar 18:15-19:30
Och precis som tidigare:
- Man skall vara på plats 10 minuter innan, så vi kan börja träningen på utsatt tid
- Man deltar i träningskläder. Inga undantag. Glömda kläder = Hoppa över träningen, eller gräv i kvarglömda-kläder-lådan (inte ett populärt alternativ)
- Inneskor och vattenflaska (mycket viktigt, man blir väldigt törstig!)
- Efter träningen har vi alltid 10 minuter eftersnack
Vi drar igång träningarna måndag 26/8 kl 18:00, alltså samling i hallen 17:50!
För allas skull, hjälp era tjejer med: att komma i tid och att ha med rätt utrustning!
:: Seriespel ::
Som ett F12-lag blir det lite ändringar i seriespelet: vi har inte längre påhängsribba och man rapporterar resultat. I övrigt är allt som vanligt!
I år har man nivåanpassat grupperna ytterligare och verkar ha ett lite större område, så det tycks bli lite mer resande än tidigare år (såg bla. Borås och Varberg i vår grupp).
Vi har inte fått några datum än, men höstens matchserie brukar starta i slutet på september och hålla på till nån vecka in i december med uppehåll för höstlov. Mer information kommer.
:: Cupper ::
IK Nord har fått ett stipendium, så till vinterns Tygrikesnatta kommer vi hyra buss och åka gemensamt! Vi har bett arrangörerna att förlägga våra lag (och matcher i möjligaste mån) till samma plats. Två dagar i samlad trupp i trakterna kring Mark med övernattning. Kommer bli helt grymt!
:: Föräldramöte ::
Efter träningen måndag 2/9 kl 19:15-19:45 välkomnar vi alla föräldrar på ett "obligatoriskt" föräldramöte.
Vadå "obligatoriskt"? Vi har tyvärr ingen laglig grund att tvinga dit någon, men vi är alla givetvis måna om att allt funkar så bra som möjligt! Och det är en del uppgifter kring laget, utöver det rent idrottsliga, som vi alla kan hjälpas åt att sköta.
Vi är idag tre tränare/ledare: Elisabeth och Maria drar det större lasset vad gäller träningarna och Niklas har hittills skött resten. Allt förstås helt ideellt, på kvällar och helger, och med stor glädje! Men vi behöver hjälp. Dels för att minska sårbarheten---för att slippa ställa in träningar eller matcher om vi skulle ha förhinder---men också för att kunna ägna mer av tiden till handboll.
Tre uppgifter delegeras till föräldrar. Vi tänker ett upplägg där 3-4 föräldrar delar på en uppgift (med en utnämnd kontakt/sammankallande) kanske funkar bra. Lagledare Niklas, som skött allt detta tidigare, stöttar förstås!
Dessutom behöver vi några hjälptränare (kanske två eller tre). Men först, de tre uppgifter som delegeras:
1. Samordnare bortamatcher. Två veckor innan bortamatch kallar vi spelare till match. Som 'Samordnare för bortamatch' ser man till att det finns en resplan (kollektivt eller samåkning) och att det finns bilplatser och/eller föräldrar som kan följa med.
2. Samordnare hemmamatch. För hemmamatcher står vi för arrangemanget i hallen. Det betyder vi är på plats ca 1 timme innan match och att ca 5 föräldrar hjälper till: 2 bemannar fiket, 2 till sekretäriatet och 1 hallvärd (arbetsbeskrivningar finns). Som 'Samordnare för hemmamatch' ser till att ragga upp föräldrar till dessa poster.
3. Lotteriansvariga. Laget säljer Bingolotter på jul (och ev. kalendrar i november) och ansvarar för studioförsäljning 2 gånger per termin. För julförsäljningen ser lotteriansvariga till att hämta kuvert med lotter från klubbansvarig, distribuera i laget, samt redovisa till klubbansvarig. För studioförsäljnigen ser lotteriansvariga till att det finns personer på plats när det är våra datum (Niklas brukar dessutom kolla med studiopersonalen om vi får vara med i sändning, ofta funkar det... Har varit rätt uppskattat!).
Och till sist, hjälptränare! Vi är nu tre tränare, men har också egna åtaganden ibland (och just onsdagar verkar knepiga denna terminen). Med fler är vi mindre sårbara när vi har förhinder, men framförallt får vi bättre möjlighet att ge tjejerna en mer nivåanpassad träning---vi har ju tjejer som tränat i flera år, en hel del rätt nya och allt däremellan, med fler ledare/tränare/assisterande kan vi lättare ge tjejerna övningar som är bättre anpassade till deras nivå.
Elisabeth, Maria och Niklas fortsätter förstås precis som tidigare att planera och driva träningarna, så åtagandet som hjälptränare är att kunna vara på plats och bistå någorlunda regelbundet på måndagar och onsdagar. Man måste absolut inte själv ha spelat, utan man kommer lätt och snabbt in i det (dock klart meriterande med lite handbollserfarenhet!).
På föräldramötet kommer vi prata lite kort om träningarna och seriespelet men kommer fokusera på ovanstående och fördela uppgifterna. Lägg märke till att vi kommer fördela föräldrar till ovanstående uppgifter alldeles oavsett närvaro. Så, kom på mötet och ställ frågor, kom med synpunkter och anmäl intresse. Alla övriga kommer vi helt sonika lotta ut till uppgifterna!
Deadline: Swisha för Bingolotter | 27 dec, 18:00 |
Cupföräldrar Tygrikesnatta | 5 jan |
Tygrikesnatta | 5 jan, 08:00 |
IK Baltichov Blå (borta) | 19 jan, 10:50 |
Kvibergs HK (borta) | 19 jan, 12:40 |
La till en länk till lite bilder från Mölndalsspelen (tack till Muzi's pappa Jimmy!)
RapporteraRapportera
Fina bilder!
RapporteraRapportera