Inbjudan avslutning
Nu har vi glädjen att bjuda in till avslutning gemensamt med våra seniorlag. 9:e November 18:00 på restaurang Mythos. Alla ledare deltar kostnadsfritt och respektive betalar 200:-. Anmälan senast 6:e November till info@avestaaik.se Det kommer även separat inbjudan för ungdomsledare till gemensam aktivitet i klubblokalen innan avslutningen på Mythos.
Ledare
24 okt 2024
0kommentarer
Klubbkollen - Enkät skickad
Hej, Som jag nämnde på ungdomsledarmötet så har vi idag skickat ut en enkät till ledare, spelare över 18 samt vårdnadshavare. Enkätet går ut på att utvärdera föreningen och hjälpa oss att prioritera och fokusera rätt framåt. Enkäten finns på svenska, engelska, tigrinja, arabiska och somaliska. Beroende på vilken grupp man tillhör så är det lite olika frågor. Se till att svara själva som ledare, men uppmuntra gärna era föräldrar och spelare att svara också. Jag har dessutom skickat ut ett föreningsutskick till alla registerade mailadresser med information kring detta. Det mailet kommer från info@avestaaik.se enkäten skickas från svff@kantarsurvey.com. Kolla skräpmailen om ni inte fått respektive mail.
Ledare
9 okt 2024
0kommentarer
Minnesanteckningar möte 2 okt 2024
Ungdomsledarmöte 2 okt 2024 Närvarande: Niklas, Magnus, Robban, Viktor, Tommy, Johan S-L, Linus, Sanna Avsiktsförklaringen Niklas förklarar bakgrunden till varför Avesta kommuns fotbollsföreningar har gjort en gemensam avsiktsförklaring och vad den kommer att innebära för oss föreningar från och med nu. Ekosystemet är grunden. Det är något som man på förbundsnivå försöker arbeta mot för att skapa samverkan och förutsättningar för att säkra bra utvecklingsmiljöer. Fokus är spelaren i centrum. Representanter från våra fotbollsföreningar har regelbundna träffar och den första delen av avsiktsförklaringen som mestadels rör barn- och ungdomsverksamheten upp till 15 år är påskriven och klar. Därför är det av största vikt att alla verksamma ledare i Avesta AIK tar del av vad den innebär. De som deltog på mötet fick en folder med hela avsiktsförklaringen. Nedan kommer några områden som beskrivs i den och som togs upp på mötet. Sammandrag Vi har en redan bra rutin på hur sammandragen arrangeras och Niklas Johansson kommer att vara vår förenings kontaktperson framöver. Ett uppstartsmöte sker varje år med de övriga föreningarna som också arrangerar sammandrag. Bollekis Bollekis kommer att bedrivas för barn från 4-6 år. Alla föreningar kommer att ha samma startålder och börja samma vecka. En gemensam inbjudan kommer att skickas ut. Upptagningsområden Den här frågan har varit den viktigaste för oss i Avesta AIK. Från och med nu när bollekis startar upp är huvudregeln att man spelar i den förening man bor närmast. Det kan finnas undantag vid t.ex. delat boende, mobbing osv men annars är det närhetsprincipen som gäller. Tyvärr har vi många spelare från familjer med svensk bakgrund som har valt att köra sina barn till Skogsbo och Krylbo i stället vilket har gjort att vi har haft oerhört svårt med ledarförsörjning och medlemsengagemang. Det finns en karta bifogad där områdena är markerade. Övergångar Före 15 års ålder är grundregeln att inga övergångar görs alls om det inte är av särskilda skäl. Då spelar man i den förening man bor närmast under förutsättning att det finns ett lag i den ålderskullen man tillhör. Om inte, så får man spela i ett lag som finns någon annanstans. En person från varje förening kommer att vara ansvarig för kontakten med andra klubbar vid övergångar. Det är inte tillåtet att själv som ledare ta kontakt med en spelare från en annan förening och bjuda in till provträning t.ex. OM inte den föreningen har kontaktats först och den föreningen även har pratat med spelarens vårdnadshavare. Allt detta står beskrivet i avsiktsförklaringen. Detta gäller framförallt från 15 år och uppåt. Ledarutbilningar För att slippa åka till Falun, Borlänge eller Mora på utbildningar så är planen att ha gemensamma ledarutbildningar med övriga föreningar från Avesta på hemmaplan i stället. Då borde vi bli så pass många att de lika gärna kan komma till oss och hålla utbildningar här. Inomhustider Klubbarna gjorde inför den här säsongen gemensam sak och ansökte om inomhustider hos Fritid tillsammans för att på det sättet få fler tider. Tyvärr blev resultatet att vi har fått färre tider än någonsin. De tider som vi blev tilldelade och som är bokade för futsal är två kvällar i Åvestadal och två i Skogsbo skola. Dessa tider ska alltså fördelas nu mellan lag i AAIK, SAIF och KRIF. Sen kan man som enskilt lag gå in själv på Interbook och söka efter lediga tider. Innebandyn har alla tider i Markushallen i princip och handbollen i Kopparhallen men det finns en del strötider lediga under helgerna. Hittar ni en tid som ni vill boka kontaktar ni Magnus så bokar han tiden åt er. Konstgrästider Vid fördelning av konstgrästider kommer föreningarna sitta tillsammans inför säsong och försöka komma överens. Prio kommer vara divisionstillhörighet och lag från 15 år och uppåt. Domarutvecklare Varje förening ska ha en domarutvecklare. Vi har tidigare kallat den rollen för domaransvarig. De ska ha en träff senast i mars. Klubbkoll I arbetet mot att bli en Kvalitetsklubb, enligt Svenska Fotbollförbundets kriterier, kommer en enkät skickas ut till föreningens medlemmar med frågor inom de områden som berör klubbens verksamhet. (På ungdomssidan till ledare och vårdnadshavare.) Resultatet kan sedan användas som en utgångspunkt för det fortsatta arbetet framåt. Matchkläder Robban vill ha in alla matchkläder tvättade, sorterade och ihopvikta. Ni kan ha kvar tröjorna i era förråd så samlar Robban in dem. Tröjorna ska ju skickas vidare till lagen under så det är viktigt att de samlas in. Ni behöver också inventera ert material. Saknas det västar eller koner eller har ni för mycket av något? Skriv till Robban så han vet vad som behöver beställas eller omfördelas. Inköp av bollar finns det en gemensam plan över så det behöver ni inte skriva om. Vi vet att nät behöver bytas på en del av målen. Nät finns i vaktmästarförrådet och det är även vaktmästarens ansvar att göra det jobbet. 7 mot 7 cup I slutet av april arrangerade vi en 7 mot 7 cup för de åldersgrupper som skulle spela seriespel i den spelformen. Det blev en lyckad cup och den vill vi nu ha som ett återkommande arrangemang varje år. Vi kommer naturligtvis hjälpas åt med det men huvudansvariga blir de lag som själva ska delta på cupen. April 2025 är det födda 14 och 15. Ekonomi Att vi är en förening där många av våra medlemmar kommer från socioekonomiskt svaga familjer är ingen hemlighet. Det påverkar också vår ekonomi. Vi har det inte alltid så lätt att få föräldrar att hjälpa till med skjuts, kiosktider osv. Vi har heller inte så stor andel spelare som har föräldrar med egna företag som har möjlighet att sponsra klubben. Vi har alltid försökt hålla våra medlems- och spelarsavgifter så låga som möjligt för att inte ekonomin ska vara ett hinder från att kunna delta. Därför bestämde vi oss inför 2024 att vi skulle satsa på en medlemsförsäljning för att stärka ekonomin vilket vi inte har gjort på många år. Om alla spelare skulle sälja tre rabattkoder var från Restaurangchansen skulle det bli 150 000 kr i förtjänst. Tyvärr har den försäljningen gått väldigt dåligt och av 800 rabattkoder har vi sålt runt 100 st. Av de 100 är det i princip två ungdomslag som har stått för hela försäljningen. Fler lag har sålt 0 st. Så just nu ligger vi 80 000 kr back i stället. Så det är extremt viktigt att ni påminner era spelare och familjer att försöka sälja dem nu. Har ni tips på företag som är villiga att köpa in ett antal som julklapp till sina anställda exempelvis får ni gärna höra av er. Vid tangenterna/ Sanna
Ledare
6 okt 2024
0kommentarer
Prel. datum för ledaravslutning
Eftersom vi ännu inte vet hur lång säsongen blir för vårat herrlag, så har vi ännu inte fastslagit ett datum för avslutning för våra ledare och seniorspelare. Men preliminärboka gärna 9/11 då vi undersöker möjligheten att genomföra den då.
Ledare
1 okt 2024
0kommentarer
Uppdatering restaurangchansen
Vi behöver hjälpas åt att påminna alla medlemmar om att sälja sina utdelade häften från restaurangschansen. Vi har enbart mäktat med 98 stycken sålda så långt. Varav tre personer sålt drygt 25 av dem, således många som inte sålt ett enda. Vi gör ju detta i ett försöka att öka intäktsflödet och för att slippa skruva på våra medlems- och spelaravgifter. Jag är övertygad om att vi med gemensam ansträngning också klarar av det. Så påminn era spelare och föräldrar om försäljningen och att det är hög tid att få sina 3 sålda.
Ledare
3 sep 2024
0kommentarer
Visa fler nyheter