Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Skiljebo SK
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Skiljebo SK.
Skiljebo SK
Följ oss för uppdateringar
Leken är barnets värld där de fantiserar och prövar sina begränsningar. Barn leker för att det är roligt, och leken är nödvändig för att barn ska må bra och utvecklas. Det är genom leken barnen lär sig att hantera olika situationer och utveckla färdigheter, oavsett om det är träning eller match. Därför ska vi ge dem bästa möjliga förutsättningar.
De nya nationella spelformerna handlar övergripande om att barn och ungdomar ska uppleva matchen som ett tillfälle för lärande och om att skapa förutsättningar för ett långsiktigt idrottande. Vi tror att det är viktigt att barn och ungdomar upplever glädjen i att utvecklas sportsligt och ges möjlighet att påverka. När barn och ungdomar känner tillhörighet i laget och känner att de utvecklas skapas motivation för att lära sig mer och för att fortsätta spela.
De nya nationella spelformerna är framtagna för att främja att bästa lärandesituation ska uppstå. Den generellt mindre planytan ökar antalet bollkontakter och fotbollsaktioner vilket är till fördel för spelarutbildningen. Likaså de anpassningar av spelreglerna som gjorts i de olika spelformerna.
De nya spelformerna för barn- och ungdomsfotboll blir tvingande för samtliga föreningar från och med 1 januari 2019.
Till all information om de nya spelformerna
Bakgrund och syfte
I början av 2010 träffades fotbollens distrikt och SvFF, för att diskutera en central plan för lärande gällande barn- och ungdomsfotboll 6–19 år. Året där på bildades en projektgrupp med uppgift, från dåvarande Fotbollsutvecklingskommittén, att skapa en spelarutbildningsplan för barn och ungdomar inom åldersspannet.
År 2013 presenterades Spelarutbildningsplan version ett för alla distrikt och två år senare publicerades Spelarutbildningsplanen i en förlagsversion. Projektgruppen för Nya spelformer startade 2014 och två år senare presenterades förslaget som år 2019 är nationellt gällande.
De nya spelformerna har tagits fram med hjälp av en projektgrupp från SEF, EFD, distrikt och SvFF. Syftet är att få fler att spela längre och målet är att matchen ska bli ett tillfälle för lärande för alla som spelar fotboll. Utgångspunkten har varit SvFF:s spelar- och tränarutbildning samt Fotbollens spela, lek och lär (FSLL).
Spelformer är den sista pusselbiten som skapar en helhet när det gäller spelar- och tränarutbildningen. Alla delar i förslaget har prövats och analyserats och har sin grund i forskning.
Spelarutbildningsplanen tar hänsyn till barns och ungdomars mognadsnivå. Den har anpassats till deras fysiologiska, psykologiska och sociala förutsättningar. Därmed uppfyller spelarutbildningsplanen det som Riksidrottsförbundets idéprogram, Idrotten vill, som understryker att idrott för barn ska vara lekfull och allsidig och bygga på barnens egna behov och förutsättningar samt ta hänsyn till barnens olika utvecklingstakt.
En genomtänkt utbildning, med matchen som en del av träningen, ökar förutsättningarna för utveckling och långsiktighet. Antalet spelare, ytan och planens form är av betydelse, både vad gäller utvecklingen av färdigheter och spelförståelse.
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera