SÄKER OCH TRYGG FÖRENING Sjömarkens IF från och med år 2014
(reviderad 161030, 170707, 181106, 201109, 221011)
FÖRORD
Sjömarkens IF är en förening med medlemmar i olika åldrar och med en aktiv verksamhet. Som ett led i vårt kvalitetsarbete har vi formulerat policys och riktlinjer för att säkerställa en säker och trygg verksamhet. Syftet är att våra aktiva, ledare och övriga ska veta hur man ska handla i olika situationer som kan uppstå knutet till föreningens verksamhet.
Under hösten 2013 tillsattes en arbetsgrupp för att ta fram underlag certifiering för ”Säker och Trygg förening”. Detta dokument kommer att fungera som stomme för närmast kommande år. Detta är ett levande dokument och åter certifiering sker vartannat år.
Arbetsgrupp för revidering av ”Säker och Trygg förening” har varit:
Magnus Holtstrand
Christian Olihn
Thommy Enqvist
Maria Åhman
Agneta Thorstensson
OM SJÖMARKENS IF
Sjömarkens IF är en förening som bildades 1936. Genom åren har föreningen bedrivit verksamhet inom fotboll, skidor, bordtennis, boule, orientering och brottning. Idag är övervägande aktiva inom fotboll och tillsammans med en åter uppstartad boulesektion så har föreningen ett högt medlemsantal.
Sjömarkens IF är en aktiv förening med gott om ideella krafter som är engagerade. Detta gör det möjligt för oss att arrangera många och välbesökta evenemang. Vi arrangerar också diverse cuper och bouletävlingar samt kontinuerligt under vår och höst även tipspromenader. En rad olika arbetsgruppen är verksamma inom föreningen, såsom Trivselkommitté, Framtidsgrupp och Fotbollsgrupp.
Föreningens målsättning är att främja hälsa och friskvård för så många som möjligt. Målsättningen är att Sjömarkens IF ska vara en förening för alla att trivas i och att vi ska ha en bra verksamhet för personer i alla åldrar och på alla nivåer.
Sjömarkens IF tog under 2018 fram rutiner för GDPR, dessa finns tillgängliga för alla på hemsidan
Vi har ett samarbete med Sandareds IF när det gäller vår ungdomsverksamhet inom fotbollen.
1. VÄRDEGRUND
Värdegrund Sjömarkens IF
En förening öppen för alla
Alla är välkomna att vara med oavsett kön, ålder, religion, kultur, nationalitet eller sexuell läggning
Glädje Trygghet och Gemenskap
Detta är tre mycket viktiga ledord i vår förening. Vi ska arbeta för att alla våra medlemmar ska känna sig trygga, känna glädje och må bra. På så vis skapar vi tillsammans en härlig klubbkänsla och en fin gemenskap.
Utveckling
Vi strävar hela tiden efter att utveckla vår Verksamhet. Eftersom vi tror på att utveckling ger inspiration, stimulans och motivation.
Idrottsgården
Ska vara en given mötesplats i samhället där hälsa och glädje förenas
3. POLICY OCH HANDLINGSPLAN FÖR DOPING/DROGER/ALKOHOL/TOBAK
Alkohol och droger
Sjömarkens IF tar bestämt avstånd från allt användande av alkohol och droger i samband med föreningens verksamhet och betonar att nolltolerans gäller för alla spelare och ledare i samband med idrottsutövande.
Vidare arbetar vi förebyggande genom att alla spelare, då de är 15 år ska delta i en studiecirkel kring vänskap, alkohol, narkotika och doping som Sjömarkens IF arrangerar via Camp Neptun.
Inom ramen för studiecirkeln ingår även en föräldrainformation.
Handlingsplan – Alkohol och droger
Direkta åtgärder att vidta vid inträffade fall
Alla som ertappas drog- eller alkoholpåverkade på Idrottsgården i samband med idrottsutövande, ska omedelbart sändas hem. Man bedömer om det finns orsak att trygga hemfärden genom att kontakta anhöriga, beställa taxi, annan transport eller genom att följa personen hem.
Gäller det minderåriga tas alltid en kontakt med föräldrar/vårdnadshavare.
Uppföljande samtal tas därefter av Styrelsemedlem eller Klubbchef.
5. RUTINER FÖR OLYCKSFALL/AKUT SJUKDOM
Om en olycka händer eller om någon insjuknar akut under träning eller tävling ska föreningens ledare veta hur man går tillväga. Basutbildning/repetitionsutbildning i hjärt- och lungräddning erbjuds alla kontinuerligt. En plan för krishantering och en riktlinje för vem som ska kontaktas vid olika händelser finns tillgänglig. Sjukvårdsansvarig i föreningen är klubbchef.
OMHÄNDERTAGANDE VID OLYCKSFALL/AKUT SJUKDOM
• Lämna aldrig den skadade ensam
• Tillkalla ambulans direkt om det behövs, Tel 112
• Tillkalla annan vuxen för hjälp
• Ge medicinsk "första hjälp"
• Hjärtstartare finns i Klubbstugans kapprum/entré
• Se till att någon möter ambulansen
• Underrätta förälder/anhörig
• Vid osäkerhet ang. skada/omhändertagande ring sjukvårdsupplysningen, Tel 1177
• Trösta, finnas tillhands och hämta gärna en filt till den skadade. (finns i kiosk och klubbstuga)
MATERIAL
• Alla lag har grundutrustad förbandsväska, förbandsväska finns även i Klubbstugan och kiosken.
• Ledaren i laget ansvarar för väskan och dess innehåll.
• Saknas något material kontaktas klubbchefen som är sjukvårdsansvarig.
• Sjukvårdsansvarig ansvarar för väskorna i klubbstuga och kiosk.
VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ/FÖRÄLDRAANSVAR
Det är viktigt att barn/ungdomar som använder medicin alltid har dessa med på träning och tävling. I dessa fall måste föräldrarna noga instruera de ansvariga ledarna så de vet vad som gäller och hur de ska administreras.
Träna aldrig vid halsont, infektion eller allmän sjukdomskänsla.
ANHÖRIGLISTA SJÖMARKENS IF
Syfte
Anhöriglista upprättas över varje personal för att i händelse av olycka eller nödsituation kunna kontakta anhörig eller annan närstående. Utöver kontaktuppgifter noteras även särskilda uppgifter om t ex sjukdom eller allergi.
Ansvar
Det är Klubbchefens ansvar att se till att informationen kring den egna personalen är uppdaterad och korrekt.
Genomförande/aktivitet
Anhöriglista för all personal förvaras på kansliet i pärmen ”Säker och trygg förening”. Listorna uppdateras minst en gång per år lämpligen vid årsskiftet.
Behöver uppgifterna revideras under året, lämnas en uppdaterad lista till Klubbchefen.
Uppföljning
Rutin för anhöriglista följs upp vid behov, minst en gång per år.
6. HANDLINGSPLAN FÖR KRISHANTERING
Om någon i föreningen blir svårt skadad/avlider eller större olycka inträffar under aktivitet anordnad genom Sjömarkens IF gäller följande.
• Informera ordförande i Sjömarkens IF i första hand och klubbchef i andra hand.
Ordförande Magnus Holtstrand 0708-30 13 82
Klubbchef Agneta Thorstensson 0761-87 14 86
Vid större kris skall ordförande eller klubbchef omgående sammankalla ett krisråd och planera för arbetet och upprätta en plan för hanterandet av situationen samt koppla in eventuella resurser utifrån beroende på vad som skett.
Att tänka på!
- Krisrådet informeras om vad som hänt, samlar in så mycket fakta och bakgrund som det går och noterar detta och informerar ut det så tydligt och enkelt som möjligt, hemsida, press mm
- Besluta om uppsamlingsplats där det finns plats för alla, mat och dryck samt annat som kan vara viktigt inför möten mm
- Kontakta anhöriga, ledare och aktiva till en träff där information och vidare arbetsordning klargörs. Vid eventuellt dödsfall sköts kontakten med anhöriga av polis eller sjukvården.
- Samtala om vilka lämpliga resurser som skall kallas in, präst mm
- Fundera på om verksamheten skall ställas in eller om eventuella begränsningar i den ska göras.
- Inga deltagare ska lämnas själva eller gå hem själva efter samlingar
- Var noga med att lämna information löpande via hemsidan mm
- Besluta om föreningen eventuellt ska skicka någon till platsen för olyckan om det skett på annan ort
MEDIA
Kontaktperson för media är endast Sjömarkens IF:s ordförande.
STÖD FÖR SJÖMARKENS IF I KRISSITUATION
Pastor Anna Karin Ryberg Sjukhuskyrkan 0707-722867
annakarin.ryberg@gmail.com
Sjömarkens IF:s ordförande eller Klubbchef ansvarar för att en kontakt tas om behov finns.
ANDRA VIKTIGA TELEFONNUMMER
Larm 112
Sociala jouren 112
Borås Lasarett, akuten 033-616 10 00
Polisen 114 14
Jourhavande präst, akuta situationer 112
Sjömarkens IF kansli 033-25 71 31 Klubbchef 0761-871486
POSOM-gruppen kontakt 033-35 50 00 kontorstider, annars sociala jouren via 112.
10. RUTINER FÖR RESOR
Sjömarkens IF förutsätter följande vid resor i vår verksamhet med privata fordon:
• Förare är erfarna och omdömesfulla
• Har ett fordon som uppfyller de krav och förväntningar som är gällande i Sverige, besiktigade, skattade och försäkrade.
• Att man transporterar så många som man har bälte/bil
• Följer gällande hastighetsbegränsningar
• En rekommendation att utrustning för första hjälpen finns med i bilen
• Telefon finns med i bilen.
• Om man cyklar till och från vår verksamhet, använder man hjälm, under 15 år = lag
• Denna information delges föräldrarna vid lagens föräldramöten
12. RUTIN FÖR BESIKTNING AV MASKINPARK, EL OCH KEMISKA PREPARAT
Besiktning utförs av klubbchef, fastighetsansvarig från styrelsen och vaktmästare
Besiktning görs i oktober varje år.
Besiktningsprotokoll ifylls och genomgås av styrelsen för ev. åtgärder på nästkommande Styrelsemöte.
Protokollet förvaras i pärmen Säker o trygg förening.
13. RUTINER GÄLLANDE UTHYRNING AV ANLÄGGNING/LOKAL
Hyreskontrakt och uthyrningsföreskrifter finns.
Ansvarig för uthyrning är Klubbchef.
Uthyrning av anläggningen kan ske till ändamål som:
• Företags konferenser
• Privata tillställningar
• Högtidliga tillfällen
• Träningsläger
• Utbildningar
Antal personer som är godkända i lokalen
Klubblokalerna – vikväggen stängd: 30 personer.
Klubblokalerna – vikväggen öppen: 150 personer.
Pingislokalerna – 50 personer.
Vid övernattning räknas personantalet enligt 3 m² per person och att det alltid ska finnas gångar med 90 cm fri bredd i väg till utrymningsväg.
Ordningsregler vid övernattning
1. Alltid anmäla varje övernattning till räddningstjänsten via webformuläret.
2. Vikväggen ska alltid vara helt öppen vid övernattning samt när fler än 30 personer vistas i lokalerna.
3. Särskilda ordningsregler skall följas
4. Alltid anmäla varje övernattning till räddningstjänsten via webformuläret http://serf.se/skola-och-foreningsliv/overnattning/ som finns på hemsidan hos Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund.
14. RUTINER FÖR BRANDSÄKERHETEN
Ansvarig för besiktning av brandsäkerhet är styrelse, klubbchef och vaktmästare
Instruktioner vid brand
1. Rädda de som är i omedelbar fara.
2. Varna övriga som hotas av branden.
3. Larma - Ring brandkåren 112.
- Meddela kortfattat:
- Var det brinner
- Om det finns människor kvar i byggnaden
- Vem som ringer
- Möt räddningstjänsten och visa vägen.
4. Släck branden om du bedömer det möjligt om det kan göras utan fara för personskada
5. Stäng dörrar och fönster om Du bedömer det möjligt om det kan göras utan fara för personskada
6. Utrym byggnaden lugnt.
• Utrymningsskyltar finns uppsatta.
• Brandvarnare finns.
• Brandposter och brandsläckare finns.
• Brandfiltar finns
• Återsamlingsplats finns markerad bredvid konstgräsplanen
• Sopkärl är placerade på lämpligt avstånd från huvudbyggnaden
Särskilda instruktioner vid övernattning
1. Alltid anmäla varje övernattning till räddningstjänsten via webformuläret http://serf.se/skola-och-foreningsliv/overnattning/ som finns på hemsidan hos Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund.
2. Vikväggen ska alltid vara helt öppen vid övernattning samt när fler än 30 personer vistas i lokalerna.
3. Vid övernattning räknas personantalet enligt 3 m² per person och att det alltid ska finnas gångar med 90 cm fri bredd i väg till utrymningsväg.
Ordningsregler vid tillfällig övernattning
Följande ordningsregler ska följas och är en förutsättning för att kunna använda lokalerna för övernattning.
1. Förbud mot rökning råder i hela byggnaden.
2. Förbud mot användning av levande ljus i hela byggnaden.
3. Matlagning, kaffebryggning och liknande är förbjudet i hela byggnaden utom i avsedda lokaler som t.ex. kök, matsal och pentry.
4. Dörr till källare ska hållas stängd.
5. Tydliga gångstråk till utrymningsvägarna ska finnas.
7. Brandfarlig vara får inte hanteras eller förvaras i övernattningsrum eller i utrymningsvägar.
8. Uppställning av husvagnar, öppna containrar eller dylikt får inte ske närmare byggnaden än 6 meter. Uppställning får inte heller utgöra hinder för utryckningsfordon.
9. För lokalerna ska ansvarig person eller av denne delegerad ansvarig person ständigt finnas närvarande.
10. Ansvariga ska ha god kännedom om rutinerna vid brand/utrymning.
11. Namnlista med kontaktuppgifter för samtliga övernattningsgäster ska upprättas och finnas tillgänglig.
12. Alla skall vara informerade om uttalad uppsamlingsplats för en utrymningssituation.
13. De övernattande ska delges relevant brandskydd- och säkerhetsinformation.
14. En utsedd person bör utföra en brandskyddsrond före läggdags.
15. POLICY MOT SEXUELLA TRAKASSERIER
Sjömarkens IF har en nolltolerans mot sexuella trakasserier. Alla barn och ungdomar i Sjömarkens IF har rätt att idrotta och utvecklas i en trygg miljö och bemötas med respekt.
Sexuella trakasserier är många olika saker, det kan handla om beröringar, tafsningar, skämt, förslag, blickar, jargong eller bilder som är sexuellt anspelande, detta inkluderar även kommentarer och bilder på sociala forum som tex. Facebook. Sexuella trakasserier kan leda till polisanmälan och åtal.
Den utsattes berättelse och upplevelse är avgörande, inte förövarens motiv.
HANDLINGSPLAN VID MISSTANKE OM SEXUELLA TRAKASSERIER
Om någon i föreningen blir utsatt för sexuella trakasserier under aktivitet anordnad genom Sjömarkens IF gäller följande.
• Informera ordförande eller klubbchef i Sjömarkens IF
Du kan förmedla dig via telefon eller om det känns bättre skriftligt via mail.
Ordförande Magnus Holtstrand 0708-30 13 82 magnus.holtstrand@uponor.com
Klubbchef Agneta Thorstensson 0761-87 14 86 sif@sjomarkensif.se
När det finns uppgifter om sexuella övergrepp ska föreningen agera snabbt, skydda barnet/ungdomen, inhämta relevant information och agera med såväl stort ansvar som diskretion. Viktigast är den utsatta personens fysiska och psykiska hälsa
- Vid anmälan om sexuella trakasserier ska föreningen , om brott kan misstänkas verka för att en polisanmälan görs så snart som möjligt. De som är involverade ska genom hela ärendets gång informeras om vilka steg som tas av föreningen
- Den som är misstänkt tas omedelbart ut i Time out
FÖREBYGGANDE ÅTGÄRDER
• Att arbeta aktivt med vår värdegrund och våra värderingar med ledare, spelare och personal
• Värdegrund och policy finns tillgänglig för alla på vår hemsida
• Alla ledare måste vid nytillträde som begära in utdrag från belastningsregister och visa upp för Föreningen. Därefter har vi som krav att man lämnar in ett utdrag varje år. Detta gäller för alla som arbetar med våra barn och ungdomar i föreningarna. Kravet att lämna in utdrag ur belastningsregistret gäller även personal och styrelsemedlemmar och uppdateras varje år.
16. RUTINER FÖR UTDRAG UR BELASTNINGSREGISTRET
För oss är det viktigt att man ska känna sig trygg som spelare och förälder i Sjömarkens IF. Ett led i detta är att alla ledare måste vid nytillträde som begära in utdrag från belastningsregister och visa upp för Föreningen. Därefter har vi som krav att man lämnar in ett utdrag varje år. Detta gäller för alla som arbetar med våra barn och ungdomar i föreningarna.
Kravet att lämna in utdrag ur belastningsregistret gäller även personal och styrelsemedlemmar och uppdateras varje år.
17. MILJÖPOLICY
Sjömarkens IF vill bidra till att värna om vår miljö och har därför tagit fram åtgärder för detta.
Vi har som mål att ständigt arbeta med att minimera vår miljöpåverkan och minska vårt klimattryck.
Som ett led i detta har vi vidtagit följande åtgärder
- Energiförbrukning – Vi arbetar för att minska energiförbrukningen. Exempelvis genom att alltid byta ut till LED –lampor när behov finns för nya lampor. Vi minimerar värmeåtgången genom att stänga av vissa delar av lokalen när den ej används. I alla omklädningsrum och korridorer har vi installerat rörelsekännare för belysningen, så den släcks när ingen finns på plats i lokalen. Vi har påbörjat arbetet med att införskaffa oss information om att installera solceller.
- Vattenförbrukning – Vi minimerar vattentillgången genom att vi installerat självavstängande duschar
- Pantflaskor och burkar - Vi är anslutna till ”Panta Mera” Flaskorna och burkarna som samlas in genom pantsystemet är en del av ett effektivt, hållbart och miljövänligt återvinningssystem. Med detta pantsystem bidrar vi till ett hållbart samhälle genom ökad återvinning och minskad nedskräpning. Vi säkerställer att värdefullt material återvinns, och sparar på det sättet energi. Vi uppmuntrar ständigt våra samhällsinvånare att lämna in pantburkar till vår förening, vilket de flitigt gör
- Rengöringsmedel – Vid inköp av rengöringsmedel försöker vi där det är möjligt att köpa in den vara med lägst miljöpåverkan.
- Källsortering – Vi jobbar aktivt med att minimera mängden avfall genom att sortera så långt det är möjligt flaskor, glas, porslin, metall, glödlampor, batterier m.m.
- Återbruk – Vid inköp av möbler och inredning använder vi oss nästan alltid av begagnade ting.
- Resor – Vi uppmanar alltid spelare och ledare att samåka så mycket det är möjligt till matcher, cuper och läger. Vi uppmanar våra medlemmar att använda sig av cykel till vår Idrottsgård.
- Gummigranulat – För att sköta hanteringen av vårt gummigranulat till konstgräsplanen på bästa sätt, så har vi byggt en förvaringsyta vid sidan av vår konstgräsplan. Där kan förvaring ske av vårt gummigranulat som plogas eller borstas av planen. Tanken är att vi därefter skall kunna återanvända det på planen igen och på så vis inte behöva köpa så stor mängd granulat.
18. RUTINER FÖR INFORMATION UT TILL VÅRA MEDLEMMAR FÖR SÄKER OCH TRYGG FÖRENING
• All information ligger på vår hemsida www.laget.se/SJOMARKENSIF
• Kontaktuppgifter kontrolleras och uppdateras kontinuerligt
• Uppdatering sker på Styrelsemöte och Ledarträffar