Information om utdrag ur belastningsregistret
Riktlinjer kring utdrag ur belastningsregister för ledare är nu konkretiserade och finns på huvudsidan. HÄR Jag klipper in det här också och ber er vänligen läsa genom detta noga. Bestämmelser för nya och befintliga ledare UTDRAG UR BELASTNINGSREGISTRET Sedan 1 januari 2020 är det ett krav (se lag 2013:852) som förening att begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för de som har ledaruppdrag i föreningen och i föreningen har direkt och regelbunden kontakt med barn. Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar. Vad innebär det i praktiken? Vilka ledare gäller detta? Det gäller samtliga ledare över 15 år i Storvreta IK. För oss är det viktigt med att alla ska känna sig trygga så det är bestämt att detta ska gälla alla, även om de inte har direkt eller regelbunden kontakt med barn. Detta gäller också styrelse- och kommittémedlemmar samt domare. Hur beställer man ett utdrag ur belastningsregistret? Genom denna länk: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/ Du får utdraget skickat till dig via post eller via din digitala brevlåda. Vad gör jag med utdraget sedan? Dokumentet ska visas för kansliet. Är det skickat till din digitala brevlåda kan du skicka det via mail till storvreta-ik@telia.com. Är det skickat via post ska det visas på plats. Kansliet fyller sedan i sitt administrativa system laget.se att du har visat upp det. Kansliet har ingen rätt att notera någonting som står i utdraget. Hur gör jag som ny ledare? Innan du läggs in som ledare i laget.se ska du visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Det är inte tillåtet att antingen lägga in sig själv eller att en annan tränare gör det innan ni visar upp utdraget. Hur ofta ska jag som ledare visa upp ett utdrag? Det ska visas var tredje år. Har du visat det t ex 3 april 2023 så är det giltigt till 3 april 2025. I god innan utdraget har gått ut skickas det automatiskt ett mail från laget.se att det är dags att uppvisa ett nytt utdrag. Ett tips är att då omedelbar verkan beställa ett nytt för att inte glömma det. Hur lång tid har jag på mig? Är du ledare och det har gått mer än tre år sedan du visade upp utdraget så har du två veckor på dig att visa upp det för kansliet. Efter två veckor har kansliet rätt att ta bort dig som ledare ur laget.se och det är inte tillåtet att vara ledare vid träning/match/tävling. Det är inte tillåtet att antingen lägga in sig själv eller att en annan tränare gör det innan ni visar upp utdraget igen. Vad händer om jag inte gör det? Då kan du inte vara ledare i Storvreta IK. Du får inte ligga som ledare i laget.se och inte heller att vara ledare vid träning/match/tävling. Vad visar utdraget? Utdrag från belastningsregistret visar uppgifter om du fått påföljd för: mord, dråp. grov misshandel, människorov, alla sexualbrott, barnpornografibrott, grovt rån. Om påföljden även inkluderar något annat brott kommer även uppgifter om det brottet med i utdraget. Frågor om giltighet, hur du ska göra om du har skyddad identitet eller saknar svenskt personnummer – läs mer på polisens hemsida.
SIK-ledare
27 nov 2024
0kommentarer
Träningstider 2025
Hej, Tack alla som kom på planeringsmötet för träningstider igår. Jag har sammanställt era tider, och ni hittar dem HÄR i vanlig ordning. Jag har lagt in de vardagsmatcher som finns, ifall de påverkar träningstider. //Charlotte, kansliet, SIK
SIK-ledare
för 2 dagar sedan
0kommentarer
Domare 2025 för 5x5, 7x7
Hej! Nu är domartillsättningen för matcher som spelas 5x5 och 7x7 klara. Ni hittar era domare i matchschemat som ni hittar under "Träning/match" under fotbollssektionen. HÄR Fotbollssektionen har under tidigare säsonger efterlyst en domaransvarig för sektionen men tyvärr har ingen varit intresserad av uppdraget. Under de senaste åren har jag på kansliet hanterat klubbens egna domare men det är i längden inte hållbart att jag har haft "jour" nästintill varje spelhelg och försökt hantera situationer med domare som blivit sjuka eller fått förhinder. Rutinerna ser ut som följer: 1. Ni ringer och stämmer av med domare INNAN VARJE MATCH (gammal rutin), tid och plats senast en vecka innan. Ni ser vilken tillsatt domare ni har fått i matchschemat. 2. Ifall domaren får förhinder eller blir sjuk samma vecka som matchen ska äga rum så kommer de försöka hitta en ersättare själva. Skulle de inte lyckas, så kommer de kontakta er ledare för laget. Det är sedan upp er ledare att rekrytera en ny domare till er match. Kontaktuppgifter till alla domare finns på domarnas hemsida: HÄR 3. Sist men inte minst vill jag poängtera en sak. Alla dessa domare är själva aktiva fotbollsspelare i Storvreta IK och är mellan 14-17 år. Vissa har dömt under ett par säsonger, några är det första gången. Jag förväntar mig att ni tar väl hand om våra domare. Ni ska stötta, supporta och heja på våra domare, så de tycker att uppdraget är kul. Vi lägger stor vikt att deras arbetsmiljö är god, och i den ingår båda ni som ledare och spelare i lagen. Vi har instruerat domarna att matchvärden ska finnas vid deras sida under uppdragen men vi ser gärna att ni ledare också visar ert bästa jag. //Charlotte, kansliet, SIK
SIK-ledare
för 2 dagar sedan
0kommentarer
Inomhustider vintern 2025/2026
Information om träningstider i Inomhushallar för vintern 2025/2026 De lag som kan ansöka om inomhustider är de som har inomhusidrott = FUTSAL. De som har utomhusidrotter och önskar vara inomhus är varmt välkomna att söka lediga tider i inomhushallar när fördelningen är klar av de lag som ska spela futsal. Föreningar med seriespelande lag i futsal fördelas inomhustider utifrån antal seriespelande lag. • Ansökan är öppen mellan 28 februari och 1 april. Jag önskar besked från er senast 15 mars. • Perioden är v 34, den 19 augusti fram till v 24, den 15 juni. Ni kan välja senare starttid och tidigare sluttid. • Träningstiden kan vara mellan 30–600 minuter. • Barn och ungdomar har förtur fram till 20.00. • Ni har ingen garanti att få de tider ni tilldelats föregående fördelningsperiod. • Vi kommer bjuda in till dialogmöten som tidigare år i april på de anläggningar som det är många krockar på. Sammanfattningsvis, ska/vill ni spela futsal i vinter. Återkom till mig vilka träningstider ni önskar samt vilken hall senast 15 mars.
SIK-ledare
3 mar
0kommentarer
Information om material barn/ungdom
Hej, Ett uppdaterat informationsblad om material för barn/ungdom finns under Dokument på den här sidan. Jag klipper in informationen här också: SIK Information Material för barn/ungdom 2025 Uppdaterad 25-02-26 Klubben står för: • Matchtröjor utespelare OBS! Ej tillåtet att ha eget tryck på matchtröjor. I så fall ska lagkassan bekosta tröjorna. • Målvaktströjor • Målvaktsbyxor Generella regler för matchtröjor, målvaktströjor och målvaktsbyxor: Lämnas åter till kansliet när de aktiva har vuxit ur dem. • För de nyskapade lagen varje år (2018 i år) får alla spelare en ny egen matchtröja, ett par shorts och ett par strumpor. Dessa får de behålla. • Ledarkläder För 5 mot 5-lag: Alla ledare får en piketröja och en regn/vindjacka För 7 mot 7, 9 mot 9 samt 11 mot 11-lag: Alla ledare får en piketröja, en regn/vindjacka, ett par shorts, ryggsäck • Fotbollar inkl bollnät: Gemensamma för yngre lag: för de som spelar med 3:or, lagvis för äldre lag för de som spelar med 4:or och 5:or. • Koner: Gemensamma för 5 mot 5 och 7 mot 7-lag, lagvis för äldre lag. • Västar: Gemensamma för 5 mot 5 och 7 mot 7-lag, lagvis för äldre lag. Generella regler för fotbollar och västar: Lämnas åter till kansliet när de aktiva har vuxit ur dem. • Sjukvårdsväska small. • Sjukvårdsartiklar som är standard i sjukvårdsväskan efter förbrukning, kompletteras vid behov. • Målvaktshandskar enligt nedanstående system: Ett par personliga handskar till målvakter som tränar regelbundet med en närvaro över 50 % och spelar herr-/dam- och juniorserie. Två par handskar till varje serielag som spelar alla andra serier som inte nämns ovan. Lagen betalar själva (lagkassa eller enskilt): • Vattenflaskor • Strumpor och shorts utöver det första paret till nyskapat lag • Målvaktshandskar utöver det som klubben betalar • Träningsoverall spelare • Träningsoverall ledare • Träningskläder i övrigt • Mössor • Utespelarvantar • Spelarväskor • Vissa sjukvårdsartiklar: Compeed, Tigerbalsam, Alvedon/Ipren • Benskyddstejp Grundsyn Grunden är att ni ska få bra grejor av klubben och känna att ni får tillbaka motsvarande det arbete ni och lagets föräldrar lägger ner på UNT-cupen, klubbrabatten, träningsavgifter mm. Som lag skall man få det material som behövs för att kunna köra träningar och matcher utan knussel. Men det finns också en budget för material som skall hållas och det skall också vara hyfsat rättvist mellan lagen. Få ner kostnaden på matchtröjor och bollar – mera lämna in och överta. Det är oerhört viktigt att urväxta bollar och matcher lämnas tillbaka så yngre lag kan ärva. Vi kan då lägga mer pengar på annan utrustning, exempelvis matchbollar, träningsutrustning och ledarplagg istället för på nya matchtröjor. Även västar och målvaktskläder kan övertas mellan lag när de är för små. Det är inte tillåtet att ha matchtröjor ute hos spelarna (exkl P/F18) mellan matcherna utan de delas ut innan match och samlas in efter match. Lagets föräldrar/ledare hjälps åt att tvätta. Med anledning av matchtröjor bör ärvas när man har vuxit ur dem så är det inte tillåtet att trycka reklam på matchtröjor (gäller ej dam/herr). Vi vill också att samtliga lag ska vara enhetliga. Klubben skall betala - beställningsrutiner Charlotte Thorstensson på kansliet är ansvarig för allt material som klubben står för. Det görs inventeringar som hon kommer be lagen att göra, för att sedan se sammanställa det och göra en gemensam beställning till Intersport. Rutinen ser ut som följer: 1) Inventeringen skickas till klubbens materialansvarige, Charlotte Thorstensson, storvreta-ik@telia.com 2) därefter godkännas av fotbollssektionens styrelse/materialansvarig. 3) därefter beställer klubbens materialansvarige från Intersport. Detta gäller samtliga lag och det gäller även kompletterande beställningar under säsongen. Syftet är att få ökad kontroll på kostnaderna och att få en mer rättvis kostnadsfördelning mellan lagen. Ett mindre lager finns i klubben för att snabba upp kompletteringar. Räkna annars med en leveranstid på minst 4-6 veckor. Lagkassa skall betala- beställningsrutiner Materialbeställningar som lagkassa (eller lagsponsor) skall betala beställer ni själva direkt mot Intersport. Det är inte tillåtet att köpa material från annan leverantör. Kolla att ni har pengar på ert lagkassekonto innan ni beställer. Kontakta kansliet. Tydlighet på fakturaunderlag Vid uthämtning av material skall den som hämtar ut material säkerställa att det tydligt anges på fakturan: • Lag • Namn på materialansvarig ledare • ”Klubben skall betala” eller • ”Lagkassa skall betala” Samtliga fakturor oavsett typ går till SIK kansli. Därefter attesteras de, fördelas mot konton och pengar överförs sedan antingen från fotbollssektionens materialkonto eller från aktuellt lagkassekonto. Därför måste det vara tydlig information på fakturaunderlaget.
SIK-ledare
26 feb
0kommentarer
Visa fler nyheter