Okinawa-Te
Befolkningen på Okinawa har uppenbarligen fått mycket av sin kunskap om olika fighting-arter från provinsen Fujian. Bushi, krigarna, förändrade mycket av det de lärt sig i Kina och anpassade det till de unika förhållandena som rådde på Okinawa vid denna tid. Teknikerna från Okinawa blev, oavsett stil, mycket hårdare, mer linjära och mer kraftberoende än sina kinesiska ursprungsformer. På Okinawa blev karate mer ett självförsvarssystem, en defensiv art. De flesta fighter utkämpades man mot man, på liv och död, där vars och ens liv och säkerhet var beroende av hur snabbt man kunde avgöra striden. Detta tvingade utövarna att utveckla maximal kraft i varje teknik. Okinawa-Te lägger stor tyngdpunkt vid följande faktorer: psykisk styrka, katahemligheter, fastlåsningar, kast, kime (kraft), kännedom om kyusho (sårbara och ibland dödande punkter på kroppen), defensiv strategi etc. Bushi var, på grund av sin träning, de personer som var psykiskt starkast bland Okinawas befolkning. Psykisk träning var en del av strategin, eftersom den fick teknikerna att bli mer framgångsrika. Denna speciella träning fick dem att klara av de mest otroliga saker.
Modern fighting teori
Modern karate fighting teori har sina principer från jyu-kumite, fri sparring. I jyu-kumite kan man öva upp de flesta komponenterna från riktig strid. I teorin har de flesta idéer som handlar om strid inlånats från andra japanska kampsystem såsom kenjutsu, kendo, jujutsu och judo. När moderna experter pratar om fighting strategi, så citerar de ofta personer som Yagyu Munenori (1571-1646) som utvecklade kenjutsu, och den legendariske Miyamoto Musashi (1584-1646) som egentligen var mer en taktiker än strateg.
För att vara framgångsrik i strid, måste man se de öppningar som står till buds eller helt enkelt skapa dessa hos motståndaren. Offensiv eller defensiv är relativa koncept här. Om du väljer att vara defensiv (eller tvingas därtill), får du inte ge motståndaren en chans att träffa dig (eller ta poäng) genom att öppna dig. Istället måste du dra nytta av motståndarens öppningar och svagheter genom att ögonblickligen återta initiativet. Att skapa en öppning är ett sätt att attackera motståndaren innan han attackerar dig. På detta sätt skapas öppningar, antingen före eller efter motståndarens attack. Detta koncept refererar till tsukuri-kuzushi med vilket man menar att lura motståndaren och sedan följa upp och avgöra. Detta skapas genom att man fintar, distraherar eller kastar sig över motståndaren med en skur av tekniker för att pressa på och avsluta med en avgörande teknik. Genom dessa aktioner befinner sig motståndaren i en ofördelaktig position, vilket ger dig större chans att lyckas. I första stadiet är det hastigheten som är viktigast och i andra och tredje är det viktigt med kraft och beslutsamhet för att lyckas. Att aktivt finna öppningar hos motståndaren är mycket svårt och beror mestadels på tränings-erfarenhet.
I allt detta ligger ytterligare ett koncept, kyo. Med kyo menas att dra nytta av att motståndaren, för ett ögonblick, är okoncentrerad (utan gard etc). Genom att konstant pressa honom så blir han ofta överkänslig och tappar stridsviljan och modet. Man kan också lura motståndaren att slappna av och känna sig trygg, och därigenom skapa en öppning. Om detta lyckas eller ej beror till stor del på balansen i motståndarens andningsrytm. Om du är skicklig nog kan du dra nytta av ett koncept kallat kokyu, andningsrytm. Genom att attackera motståndaren när han andas in så kommer han att ha svårt att kontra tillräckligt fort. Kokyu är en manifestation av viljestyrka och koncentration. Att avvakta tills motståndaren gör en antydan att påbörja sin attack, kan ge dig en perfekt chans att dra nytta av den öppning som därmed uppstår. När attacken väl är påbörjad, är grundtanken att på ren reflex svara och kontra, hen-o, vilket är både effektivt och etiskt rätt. En bra och framgångsrik hen-o beror på din förmåga att antingen ta initiativet före attacken, sen, under attacken, sen no sen, eller efter attacken, go no sen. Eftersom karate-do anses vara en defensiv kampart, förbereder dig karateträningen mest att för en tiondels sekund, efter att motståndaren slänger iväg sin attack, finna en öppning och kontra. Det är det ultimata sättet att tillämpa karate-do teknik på. Detta koncept har inlånats direkt ifrån kenjutsu (samurajernas svärdfäktning) och är den bas av karate fighting teori som de flesta av Funakoshis elever använder sig av. Att kunna ta initiativet tidigt (och vinna) anses som det högsta psykologiska uttrycket av karateteknik. Vidare uttrycker det perfekt kontroll och harmoni av sinnet, kroppen och spirit-andan.
Go no sen och sen no sen är svåra begrepp att förklara. De kan endast förstås till fullo genom utövarens egen erfarenhet. I go no sen försöker den som försvarar sig att skapa en öppning efter kontakt med hjälp av blockeringen. Försvararen måste omedelbart efter blockeringen följa upp med en kontring, utan tvekan eller fördröjning. Detta kräver att man har en högt utvecklad timing och med den öppnar upp motståndaren, bryter hans balans eller förhindrar motståndarens eget initiativ. Karateexperter använder sig av starka blockeringar och undanglidande förflyttningar, för att göra go no sen. Eftersom en avgörande teknik måste komma omedelbart efter blockeringen, så är snabbhet också en viktig faktor. Blockeringen måste ses som en del av kontringen och inte som en separat aktion.
Sen eller sen no sen måste ses som en aktion att antingen träffa motståndaren innan han har startat sin attack, eller under tiden han utför attacken, precis innan han hinner slutföra den. Målet med kihon ippon kumite är att bli så säker på just detta, att man klarar av att tillämpa det i fri fighting. Nybörjare får här möjligheten att praktisera sina reaktioner på ett kontrollerat sätt.
De sex principerna att möta en attack
Flytta kroppen rakt bakåt ifrån attacken.
- Flytta kroppen 45 grader snett bakåt ifrån attacken.
- Flytta kroppen 90 grader rakt ut åt sidan ifrån attacken.
- Flytta kroppen 45 grader snett framåt för att möta attacken.
- Flytta kroppen rakt fram för att möta attacken.
- Stå kvar och möta attacken.
De fem sätten att blockera
- Rakka (som ett fallande träd). Hård blockering. Genom att blockeringen är hård förstör den motståndarens balans och rytm.
- Ryusui (som flytande vatten). Följsam blockering, t.ex. vid en stark linjär attack så möter du den med en flytande cirkulär blockering som flyttar attacken åt sidan.
- Taisabaki. Detta är ett uttryck som förklarar idéer om både fotarbete och undanglidningar.
- Hangeki. Defensiv attack, att t.ex. möta en attack med en omedelbar kontringsattack.
- Kusshin.. Att utnyttja rörligheten vertikalt när man blockerar, d.v.s. att möta en attack med en stark nedåtgående eller uppåtgående teknik för att därifrån studsa till omedelbar kontringsattack.
De tre principerna om timing
- Sen (före attacken). Att ta initiativet.
- Sen no sen (under attacken). Betyder tidigt initiativ, med vilket menas att den som angrips försöker att stoppa attacken genom att kontra så fort motståndaren har satt sig i rörelse.
- Go no sen (efter attacken). Här försöker den som angrips att skapa en öppning för en kontringsattack omedelbart efter blockeringskontakten