Krishantering/ Krisgrupp
Lidingö SK har en krisledningsgrupp som leder arbetet vid en eventuell kris och ska genast kontaktas när en olycka skett.
Kontaktperson är i första hand styrelseordförande. Går det inte att få kontakt med ordförande ska någon av krisledningsgruppens övriga medlemmar kontaktas.
Vid omedelbart behov av stöd från polis, ambulans eller brandkår larma SOS.
Krisplan Lidingö SK Handboll (uppdaterad 2020 11 04)
Telefonnummer vid olyckor, kris, fara
• Ring 112 vid akut fara, SOS Alarm
• Ring 113 13 för information vid allvarliga olyckor och kriser, SOS Alarm
• Ring 114 14 vid icke-akuta brott, Polisen
• Ring 1177 för råd om vård och hälsa, Vårdguiden
Krisen i tre steg:
1. Sammankalla styrelsen
2. Fördela uppgifter
3. Dokumentera
Rollbeskrivning
Samordnare / krisgruppsansvarig
- Sammankalla till första möte, på fysisk plats eller telefonmöte.
- Fördela ut nedanstående roller. En person kan ha flera olika roller eller flera personer kan dela på en roll.
- Samordnaren är också krisgruppsansvarig och har huvudansvaret att leda fortsatt arbete vid en kris.
Administratör:
Denna person ansvarar för att allt kring krisen dokumenteras.
- För en journal, där alla händelser/insatser beskrivs kortfattat med angivande av tid.
- Samla ihop viktiga dokument, t.ex. stadgar, kontaktlistor, policys, licenser etc.
- Samordna telefonpassning på föreningens telefon samt mail.
Intern informatör:
Denna person håller i all intern information och kommunikation till:
- Tränare
- Handbollsspelare
- Vårdnadshavare/anhöriga
OBS! Använd aldrig sociala medier för intern information. Inget som skrivs på sociala medier är privat.
Extern informatör:
Vid behov sköter denna person all kontakt med:
- Massmedia. Sköter alla kontakter med tidningar, radio, TV, nyhetsbyråer och webbtidningar. Se vidare avsnittet om massmediakontakter.
- Handbollförbundet
- Övriga, t.ex. Polis, myndigheter, kommun. Om krisen är en olycka, tänk på att ange att det rör sig om en idrottsolycka.
Psykosocialt ansvarig:
Planerar formerna för det psykologiska/medicinska omhändertagandet. Först kontaktas närmast berörda, i andra hand övriga. Vid behov av krisstöd hänvisas dagtid i första hand tillprimärvården, nätter och helger till 1177 för jourhavande krisstöd. Beslutar om eventuella vidare kontakter medanhöriga. Beslutar om eventuella hembesök.
Denna person har en nära dialog med Intern informatör.
Vad gör vi om en kris uppstår? Viktiga åtgärder efter olyckshändelse/larm
1. Informera krisgruppsansvarige/samordnaren som sammankallar krisgruppen (= styrelsen) .
2. Bestäm vad som ska göras, av vem, när och tid för uppföljning. Fördela ansvaret tydligt och informera om detta.
3. Informera anhöriga.
4. Informera Handbollsförbundet – se kontakt.
5. Vid idrottsolycka: informera polis och ange att det är en idrottsolycka
6. För loggbok. Skriv tidigt ned händelseförloppet och samtliga åtgärder som vidtas. (Viktigt för senare genomgång och eventuella kontakter med försäkringsbolag.)
7. Kontakta medieansvarig på Handbollsförbundet för samråd om hur allmän information ska lämnas.
Riktlinjer kring Mediahantering
Kontakterna med massmedia SKA dirigeras av en person för att minimera risken för motstridiga
och vilseledande uppgifter – hänvisa därför till samordnare om media tar kontakt.
Se även Verksamhetsplan 7.3 Risk- och krishantering