Backdoor
Lura sin försvarare bort från korgen och sedan själv sticka bakom ryggen på sin försvarare mot korgen för att få bollen.
Baseline
Planens kortsidelinjer.
Blocka
Stå eller hoppa, och med handen stoppa bollen för någon som försöker skjuta.
Crossover
Byta dribblingshand.
Cut
Springa mot korgen i hopp om att få en passning och göra mål.
Defence
Försvar.
Drive
Utmana sin försvarare genom att dribbla in mot korgen.
Dunka
Att hoppa upp riktigt högt och slänga ner bollen i korgen.
Fastbreak
Spinga och göra snabba mål.
Försteg / Göra ett V
Göra sig fri genom att finta bort sin försvarare.
Give-and-go
Passa-röra sig mot korgen-få tillbaka bollen för att försöka göra mål (väggspel).
Inside
Nära korgen.
Layup / Tvåtaktare
Ta två steg, i fart från dribbling eller pass, mot korgen för att försöka göra mål.
Screen
Hjälpa lagkamrat att bli fri, genom att stilla stå i vägen, och på det viset motståndaren (spärr).
Spinnmove
Byta dribblingsriktning genom att snurra runt sin försvarare med bollen.
Steal
Ta bollen från sin motståndare.
Tipin
Försöka göra mål genom att bara putta in bollen i korgen, utan att greppa den.
En liten hjälp till basketåskådare.
Spelets idé
Naturligtvis är det viktigaste att göra poäng. Men det är ofta så att mest aggressivt försvar vinner eftersom det förhindrar motståndaren att göra poäng.
3 regler om sekunder
Ett lag måste skjuta inom 24 sekunder.
Ett lag måste över mittlinjen med bollen inom 8 sekunder.
Ingen anfallare får vara mer än 3 sekunder i taget inom tresekundersområdet.
Tre vanliga avblåsningar
Stegfel: man får bara ta ett steg med bollen. Men man får rotera kring en fot.
Dubbeldribbling: man får bara dribbla en gång.
Bakåtspel: anfallare får inte spela bollen tillbaka över mittlinjen.
Foul
Varje spelare får ha max 4 foul, får man 5 har man spelat färdigt. Foul blir det när domaren bedömer att man knuffas, kliver i vägen eller slår.
Foul vid skottförsök
Om skottet inte går i får motståndaren 2 alternativt 3 straffkast. Om skottet går i får motståndaren 1 bonuskast.
Foul ute på planen
Motståndaren får inkast från sidan.
Charging foul (offensiv foul)
Anfallaren springer på försvararen. OBS! Går bollen i räknas poängen om anfallaren släppt bollen innan.
Osportslig foul
Då man spelat för hårt och riskerar att skada någon (två straffkast och behålla bollen - inkast från sidan) .
Teknisk foul
När man käftar med domaren eller uppträder osportsligt (två straffkast och behålla bollen - inkast från sidan). Även coachen kan få teknisk (två straffkast och behålla bollen- inkast från sidan). Vid två tekniska foul får man lämna banan.
Lagfoul
När ett lag fått fyra foul i samma period blir det automatiskt straffkast vid varje efterföljande foul dock ej vid charging foul. Denna regel kan göra det väldigt spännande i slutet av en match.
Byte av spelare
Ett lag har 5 spelare på planen. Byte får ske vid avblåsning.
Planen
Korgen sitter 3,05 m över planen. Ytterlinjerna får ej beröras men man får hoppa utanför planen och kasta in bollen om man inte rör golvet utanför planen. 6,25 m från korgens mittpunkt finns en halvcirkelbåge, lyckade skott utanför denna belönas med 3-poäng.
Matchtid
En match är 4x10 minuter (4x8 för yngre). Om det blir oavgjort förlängs matchen med 5 minuter (3 min). Om bollen är i luften när slutsignalen går så räknas ett eventuellt mål.