IIBK:s förhoppning är att få så många barn och ungdomar i rörelse som möjligt. Därav är start av nya lag en viktig och naturlig del i verksamheten. I en idell förening ska man komma ihåg att klubben är
vi - du och jag tillsammans. Utan vårt gemensamma engagemang finns risk att inga nya lag skapas för våra barn. För de flesta personer är uppstarten av ett nytt lag en ny upplevelse. Här vill IIBK bistå och låta tidigare lags erfarenheter komma till gagn för kommande lag. Nedan framgår ett antal punkter som är av betydelse för att få en lyckad uppstart:
1. Visa/skapa intresse hos barn/spelareÄr ditt barn intresserad av att spela innebandy? Kolla igenom här på
www.laget.se/ingelstad om det redan finns lag för ditt barn åldersgrupp. Annars kontakta
info@ingelstadibk.se om ditt barn är intresserad. Hjälp gärna till att samla fler intresserade föräldrar och barn.
2. Boka halltidHalltider är idag en utmaning men en förutsättning för träning. Vid uppstart kan andra hallar än Ingelstad sporthall vara en lösning initialt för att komma igång. Bokning görs av IIBK:s ansv för hallbokning.
3. Hitta engagerade ledare (minst 4 pers.)När de yngsta tränar i mixade grupper är det viktigt att ha två ledare från pojksidan och två ledare från flicksidan från början. Detta för att underlätta övergången till separata pojk- och flicklag senare. Engagerade ledare är nyckeln till framgångsrika aktiviteter i framtiden. Med rätt inställning kan ledarrollen vara både rolig och utvecklande. Alla ledare behöver inte vara innebandyproffs; ett ledarteam kan bestå av personer med olika kompetenser, till exempel någon som är bra på att hantera barn, en innebandyexpert och någon med administrativa färdigheter.
För att bli ledare behöver du uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret. - läs mer om det via
https://www.laget.se/Ingelstad/Page/3705674. Planering nya ledareNär intresserade ledare utkristalliserats träffas ni och planerar för första uppstart. Tveka inte att rådfråga andra engagerade personer i IIBK om tips.
5. Utskick/inbjudan första träningenEfter att halltider bokats för ett antal uppstartstillfällen ser lagledarna till att det sprids information till aktuella klasser/åldersgrupper i Ingelstad med kringliggande samhällen såsom Tävelsås, Uråsa, Jät, Nöbble m.fl. Anslag på skolar, sociala medier och -grupper är lämpliga forum för detta. Här gäller det att få med så många som möjligt!
Be föräldrarna att inkomma till er ledare om barnet har några speciella behov som lagledningen bör känna till.
6. Ledare få tillgång tll nycklar till materialskåp, sekretariat m.m.I IIBK hanteras nycklar till materialförråd, sekreatoriat, kiosk, m.m. via ett elektroniskt nyckelskåp. För att få tillgång till detta skåp behöver du få kod/inloggning till nyckelskåpet vilket Jörgen Glanshed hjälper till med. Innan du ges tillgång till kod måste du läsa igenom och signera dokument "Kvittens tillgång till IIBK nyckelskåp" som du själv laddar ner, skriver, signerar och överlämnar till nämnda kontaktpersoner vid genomgång av nyckelskåpets funktion.
7. Ledare få tillgång till tagg in till sporthallenFör att komma in i sporthallen behövs tagg, vilket administreras via Ingelstad skola. Man kvitterar ut och själv betalar engångssumma för tagg. Kontakta Jörgen Glanshed för mer info om tagg in till sporthallen.
8. Uppstart träning/lekFörsta tillfället/-ena genomförs där mycket lek och spel rekomenderas. Vi föreslår att varje träning inleds och avslutas med en samling av hela laget för kort information från er ledare. Skapar ordning och reda samt ger er möjlighet att prata i lagom nivå.
9. Få koll på uppgifter på spelare och föräldrarRedan vid första aktiviteten noterar ni ner följade uppgifter på varje barn/spelare (barnets namn, personnr, förälderns namn, epostadrress och mobilnr). Detta behövs framåt för att ni ska kunna kommunicera inom laget samt för kommande närvarorapportering.
IIBK centralt har i detta läget förberett en egen underliggande lag-/webbsida för det nya laget här på laget.se/ingelstad. Klubbens ansvarig för laget.se hjälper er igång. Er laget-sida blir en naturlig plattform för att skicka ut information via mail, SMS m.m. Så fort spelarna och föräldrarnas uppgifter är inlagda kan ni som ledare enkelt både skriva nyheter, skicka mail och SMS inom laget. Lösa lappar behövs inte i IIBK.
9. Fortsatt träning/lek 1 gg per…I detta läget fortsätter de roliga aktiviteterna med ert nya lag. Första säsongen kan halltiderna vara av karaktären "extra-insatta" beroende på när det nya laget skapas. Nästkommande säsong sätts återkommande träningstider varje vecka för ert lag.
10. Löpande dialog lagledare – utbildning + tips från övriga lags ledareEn bra kommmunikation mellan er lagledare är bra grund för ständig utveckling. Att leda ett lag är just det - en ständig utveckling där man får vara lyhörd för signaler från spelarna och laget. Vad funkar - vad funkar inte? Testa, utvärdera oc förbättra! Ledarutbildningar anordnas av bl.a. Smålands innebandyförbund (bekostas av IIBK) som ger nyttig kunskap. Ett komplement är att söka stöd och tips från andra ledare i klubben - de kan ha massor av nytta erfarenheter som just ditt lag kan ha nytta av.
Lycka till och varmt välkommen till Ingelstad IBK!