Röda Tråden
Försvarsspel
Grunden för försvarsspel i HKG skall vara 6-0 med stötande treor.
Efterhand ska man i de olika lagen skaffa sig vetskap om andra försvarssystem för att slutligen kunna utföra efter olika förmåga dessa system.
Det kan vara 5-1, 3-2-1, eller andra system.
Vi kommer här att ge en vägledning för hur vi i klubben skall hitta olika nivåer i kunskap med hänsyn tagen till ålder på de lag som vi leder. Längre ner i texten kommer vi att använda bokstaven K och V för att ange vilken nivå av krav som ställs. K står för kunskap och innebär att man som spelare kan utföra tex. en kantväxel. V står för vetskap och innebär att en spelare vet vad en kantväxel är men ännu inte kan utföra den på rätt sätt.
OBSERVERA! INGEN SKILLNAD GÖRS PÅ POJKLAG ELLER FLICKLAG NÄR DET GÄLLER KUNSKAPER I DE OLIKA ÅLDRARNA.
Mjukis
För Mjukis gäller att leka med boll för att på så vis förstå att vi måste försvara oss.
Handbollsskolan
Handbollsskolan ska kunna hitta till 6-meterslinjen för att hitta sin utgångspunkt för försvarsarbetet dessutom ska man kunna ”upp med händerna”
P10 / F10
Första året: 6-0 (V), Lära sig räkna, ta bollen (K)
Andra året: 6-0 (v) , Lära sig räkna , täcka skott (v)
P12 / F12
Första året: 6-0 (k) Zon 1,2, 3 (v)
Andra året: 6-0, zon (k) 5-1, 3-2-1, man-man, (v)
P14/ F14
Första året: 6-0, 5-1, man- man (k) 3-2-1 (v)
Andra året: 6-0, 3-2-1,5-1, man man (k) samarbete försvar+målvakt täck långa hörnet.(v)
P16/ F16
Första året: 6-0, 3-2-1,5-1, man –man, punkt (k)
Andra året: 6-0, 3-2-1,5-1, man –man, punkt (k)
Uppspelsfas
Uppspelsfasen syftar till att så fort vi har erövrat bollen i eget försvar så ska vi flytta bollen från eget straffområde till motståndarnas för att kunna sätta igång ett anfallsspel innan motståndarna har hunnit organisera sig.
MJUKIS
Även här gäller det at leka med bollen för att få upp farten
HANDBOLLSSKOLAN
passa och spring
D- ungdom
Första året: passa och spring (k)
Andra året: passa och spring (k) målvaktskast (v)
C- ungdom
Första året: Passa och spring, korta bollvägar (k) mv-kast (v)
Andra året: Passa och spring, korta bollvägar (k) mv-kast (v) diamanten (v)
B- ungdom
Första året: Diamanten, passa och spring, korta bollvägar, mv-kast (k)
Andra året: Diamanten. passa och spring, korta bollvägar, mv-kast (k)
A-ungdom
Första året: Diamanten, passa och spring, korta bollvägar, mv-kast (k)
Andra året: Diamanten, passa och spring, korta bollvägar, mv-kast att kunna bibehålla ett tryck på andra och tredjevågsspel.
Målvakten
Målvakten är en nyckelperson i uppspelet, mycket tid bör läggas på att få in ett beteende som syftar till att få målvakten automatiskt snabbt hämta bollen och sätta i gång spelet. Allt för få övertag på motståndaren som måste sno på hemåt och inte kan vara så organiserade som de skulle vilja. Det är det vi vill utnyttja!
Anfallsspel
Med anfallsspel menar vi när vi har kommit upp på motståndarens planhalva och skall på något sätt få bollen i mål. det kan ske antingen genom en kollektiv insats eller genom en individuell prestation. För att klara något av dessa sätt så behöver vi kunskaper om hur vi anfaller, vi kommer att åldersgruppera dessa kunskaper här nedan.
MJUKIS
Vi skall även här leka med bollen för att få bollen i mål.
HANDBOLLSSKOLAN
Passa och spring för att få förståelse för hur viktigt det är med rörelse i anfallet.
D- Ungdom
Första året: Spela mycket tvåmål, Grundspel t.ex. rullespel (v)
Andra året. Grundspel (v)
C- Ungdom
Första året: Grundspel, Kunna rangordna enl. följande: (v)
1) Skott
2) Genombrott
3) Inspel
4) Passa vidare
Andra året: Grundspel, mittväxel, tecken till linje, leta lucka, kunna rangordna enl. följande (v)
1) Skott
2) Genombrott
3) Inspel
4) Passa vidare
B- Ungdom
Första året: Som ovan, (k) utveckla, samarbete linjen plus andra spelare.
Andra året: Som ovan +tecken till linje, leta lucka, (k) mittväxel (k) kantväxel (v)
A- ungdom
Första året: Som ovan + kantväxel (k)
Andra året: Grundspel, mittväxel, kantväxel, använda linjen med tecken, leta lucka, rangordna läget för: 1 skott, 2 genombrott, 3 inspel, 4 passa vidare.