Barn behöver rörelse och motion för att må bra och för att utvecklas. I skolan får barn ändå främst lära sig att sitta stilla. Visst måste barn också sitta stilla i skolan, men för att kunna göra det måste de också få röra sig tillräckligt.
Barn har också olika behov av att röra på sig. En del barn behöver faktiskt mycket rörelse för att alls kunna koncentrera sig.
Regelbunden fysisk aktivitet är viktig för elevernas hälsa, men också för att de ska orka med den teoretiska undervisningen. Regelbunden fysisk aktivitet under skolåren kan dessutom skapa bra vanor och bättre hälsa för resten av livet. Därför borde alla grundskoleelever ges rätt till så mycket rörelse som möjligt under varje skoldag.
Organiserad och
spontan rörelse är lika viktiga. Den
spontana rörelsen sker med vuxna på tryggt avstånd. Organiserad fysisk aktivitet behövs för att få med också de inaktiva eleverna. Då är det viktigt att den fysiska aktiviteten är lustfylld och glädjerik utan prestationskrav. Utöver fysisk aktivitet behöver barnen självklart också lugna stunder och möjlighet att slappna av och vila. I materialet Chilla kan du få tips på övningar och läsa mer om ämnet.
Visste du att:• Miljön betyder mycket för att inspirera till rörelse – naturlik miljö ökar andelen fysisk aktivitet mest
• Ju aktivare föräldrar desto mer aktiva barn
• Mycket fysisk aktivitet i ungdomen ger bättre syreupptagningsförmåga som vuxen
• Fysisk aktivitet behövs för att bygga upp skelettet och sker effektivast före puberteten
• Fysisk aktivitet som ung påverkar både den fysiska och psykiska hälsan senare i livet
Effekter av fysisk aktivitetFysisk aktivitet har otaliga positiva effekter på barns hälsa. Fysisk aktivitet ökar t.ex. välbefinnandet, ger bättre kondition och styrka, minskar risken för sjukdomar, ger ökat immunförsvar, ger bättre sömn och minskar risken för övervikt. Barn som får möjlighet till rörelse i skolan kan också lättare ta in och tolka sinnesintryck. Daglig fysisk aktivitet påverkar koncentrationsförmågan och därmed inlärningsförmågan. Motorisk träning underlättar och påverkar den kognitiva utvecklingen som i sin tur har betydelse för inlärningen. Genom att låta barnen röra på sig mera kan vi påverka deras motorik, koncentration och skolprestationer.
Motorisk kompetens är viktig för självkänslan och självbilden, det ger status bland andra barn och behövs för att klara praktiska uppgifter i vardagen. En god motorisk kompetens ger oftare positiva upplevelser och erfarenheter av lek och rörelse. Positiva erfarenheter stärker självkänslan, som är en grund för lärandet. Det i sin tur kan vara är stressreducerande. Barn som har en god förmåga att hantera stress är ofta barn som accepterar sig själv som de är och som har en positiv självbild. Fysisk aktivitet skapar alltså möjligheter till glädje och positivt socialt samspel.
RekommendationerSkolbarn i åldern 7–18 år rekommenderas röra på sig mångsidigt och på ett åldersanpassat sätt minst 2 timmar dagligen. De ska undvika stillasittande och aldrig sitta stilla mer än två timmar i ett sträck. Den sammanlagda tiden framför en skärm ska begränsas till högst 2 timmar per dag. Vardagsmotionen är viktigare än specifik träning som sker några gånger i veckan. Läs mer om dessa rekommendationer i broschyren Skolbarn och fysisk aktivitet
StatistikForskning visar entydigt att barnen blir allt mer fysiskt inaktiva. En del, men långt ifrån alla, kompenserar detta med regelbunden idrott och motion på fritiden, i organiserad form genom en idrottsförening eller på egen hand. Forskning har visat att klyftan mellan fysiskt aktiva och passiva barn har ökat. Barnens fria tid och fria rörlighet är mindre idag än för några decennier sedan. Dessutom leker barn mer inomhus än de gjorde förr. Det innebär att ett ökat ansvar läggs på både föräldrar och pedagoger. Det är i högsta grad upp till de vuxna om barnen får möjlighet att röra på sig tillräckligt. Undersökningar visar att skolframgången inte blir sämre då mer fysisk aktivitet införs under skoldagen i stället för annan undervisning – snarare bättre. Många gånger kan man variera undervisningen med att göra annorlunda övningar utomhus eller bara genom att flytta undervisningen utomhus.
Barn behöver utevistelseBarn behöver en positiv relation till rörelse och då kan naturen hjälpa till. Forskning visar att barn är mer aktiva om gården är kuperad och oregelbunden och utrustad med naturliga inslag såsom träd buskar och stenar. Enbart utevistelse ökar andelen fysisk aktivitet och lugnar sinnet. Naturen har dessutom psykiska och fysiska hälsoeffekter såsom förbättrat humör och välbefinnande, minskad stress och stärkt immunförsvar. I naturen uppstår det också färre konflikter än inomhus. Folkhälsans spel UTmanad är en slags naturstig som har för avsikt att öka andelen utevistelse och rörelse genom trevlig samvaro.