Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om DKW MC-klubben
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från DKW MC-klubben.
DKW_MC_KLUBBEN
Följ oss för uppdateringar
Artikel från tyska tidningen DKW Motorrad Post.
Min svenske DKW-vän Bengt-Eric Andersson har sänt mej följande intressanta foton. Det handlar om en DKW Luxus 200 av årsmodell 1930 som sedan exporterades till Italien.
Senare har någon okänd, uppenbarligen mycket skicklig, fackmannamässigt byggt om maskinen. Den ursprungliga generatorn med magnettändning ersattes av ett system från NZ-modellen. Förgasaren kommer från Dell Orto. Strålkastare och signalhorn från Magneti Marelli. Växellådan är fotmanövrerad. Den verkliga höjdpunkten är dock bakhjulsfjädringen från en encylindrisk Moto Guzzi-modell. Swingarmslagringen erfordrade en större ombyggnad av ramen. Två skruvfjädrar är placerade i en box under motorn. Fjädringen är som hos Guzzi försedd med friktionsdämpare. .
Maskinen upptäcktes av en svensk speditör i Italien i en hall full av gamla motorcyklar och fördes till Sverige. Vår DKW-vän köpte den 1991 på en marknad och återställde den under stor svårigheter. Nu är den äntligen färdig: Godkänd, registrerad och klar för vägtrafik. Gratulerar!
Reihard Müller.
Bengt-Eric meddelar att äntligen är projektet färdigt och vid Ånnaboda festivalen i juni blev det 1.a pris och en fin pokal.
Tack till Gunnar Eriksson för hjälp med elsystemet och tack till alla som har hjälpt mej med denna motorcykel så den blev färdig !
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera