Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Bergums IF
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Bergums IF.
Bergums IF
Följ oss för uppdateringar
Hej alla Bergumsmedlemmar, hoppas ni haft en riktigt bra Midsommarhelg
Göteborgsförslaget:
Om ungefär 1 vecka går tiden ut för de förslag vi lagt avseende förbättringar för Bergums IF. För vårt ena förslag saknar vi fortfarande ca 15 röster. Låt oss INTE SNUBBLA PÅ MÅLLINJEN utan följ länkarna nedan och rösta på förslagen som vi i Bergum lagt in:
https://goteborg.se/wps/portal/gbgaktuellaforslag?DFR=%7B%22ItemId%22%3A659%7D
https://goteborg.se/wps/portal/gbgaktuellaforslag?DFR=%7B%22ItemId%22%3A660%7D
Styrelsen:
För en dryg vecka sedan hade styrelsen konstituerande möte och den sprillans nya styrelsen för BergumsIF ser nu ut som följande:
Georg Linden: Ordförande
Esad Alic: Vice Ordföranden & Ungdomsansvarig
Adnan Hrnic: Kassör (inkluderar t.ex. sponsoransvar och bidragsansvar)
Roman Kiejs: Sekreterare (inkluderar t.ex. ansvar för websidan och utbildningar)
Michael Andersson: Anläggningsansvarig (inkluderar övergripande ansvar för kiosken)
Pernilla Jarl: Evenemangsansvarig
Ni finner våra kontaktuppgifter på BergumsIF.se
Undersökning avseende avslutat engagemang i BergumsIF:
Under årsmötet beslutade vi, i enlighet med en inkommen motion, att föreningen skulle genomföra en genomlysning av bakomliggande anledningar till att personer som varit engagerade (t.ex. i styrelse eller som ledare) för BergumsIF valt att avsluta sitt engagemang. Vi i styrelsen har varit i kontakt med 16 personer som avslutat sitt engagemang under de senaste två åren och ställt frågor kring:
Varför man valde att avsluta sitt engagemang?
Vad som skulle behöva förändras för att man skulle kunna tänka sig att åter engagera sig i föreningen?
Innan vi går in på utkomsten av denna analys vill vi i nuvarande styrelse tacka alla er som svarat. Ni har försett oss med mycket värdefulla tankar och åsikter kring hur vi kan förbättra vår förening (inte minst hur vi i styrelsen kan skapa bästa möjliga förutsättningar för BergumsIF).
En av återkopplingarna vi fått är att man inte uppfattar att tjejer och killar fått samma förutsättningar (såväl spelare som tränare). Vi som styrelse vill understryka att vår dam/tjejverksamhet är precis lika viktig som herr/killverksamheten, alla ska ha samma förutsättningar oavsett kön. Detta är något vi följer upp och har fokus på då Bergums IF är enda föreningen i vår stadsdel med dam/flickverksamhet. Om någon ser att vi som förening, på något sätt, inte skulle ge tjejer samma förutsättningar som killar så ber vi er att återkomma till oss i styrelsen omedelbart.
Andra anledningar som lyfts fram som avgörande för att man valt att avsluta sitt engagemang är:
- Förändringar i privatliv, har inte längre tid/möjlighet att engagera mig
- Inte känt stöd hos styrelsen
- Saknat utrymme för olika åsikter
- Otydlighet vad gäller ekonomi
- Avsaknad av tydlig struktur i arbetet
Denna återkoppling är naturligtvis mycket värdefull för oss i nuvarande styrelse och viktig för oss att ta till oss.
Så, vad gör då styrelsen?
I vårt föregående utskick nämnde vi tre områden som vi i styrelsen vill fokusera på och vi ser att dessa utvecklingsområden ligger i linje med mycket av den feedback vi fått in i denna undersökning – framförallt kopplat till: ”Strukturkapital” och ”En levande och implementerad ungdomspolicy”.
Några av de konkreta aktiviteter vi arbetar med för att bygga strukturkapital är:
- Skapa ett årshjul där vi tydliggör ansvarsfördelningar (ledare, styrelse, medlemmar, kansli) samt när under året olika aktiviteter skall ske.
- Vi arbetar med att ta fram policys för ledarkläder och ledarersättning.
- Etablerat en aktivitetslista för styrelsen där vi löpande noterar och vid varje styrelsemöte följer upp alla aktiviteter (inget skall falla mellan stolarna).
- Struktur och uppföljningsrutiner för sponsorer.
- Etc.
När det gäller hur vår verksamhet skall bedrivas, hur vår ungdomspolicy skall tolkas och appliceras i verksamheten så är en konkret aktivitet att vi kommer hålla ett ledarmöte direkt efter sommaren (detta möte har vi nämnt i tidigare utskick). Ledarmötet kommer att vara i form av ett arbetsmöte där vi lyfter upp och diskuterar olika aspekter av vår fotbollsverksamhet (vissa diskussionsfrågor kommer att vara direkt kopplade till ungdomspolicyn). Om vår ungdomspolicy skall bli mer än ett dokument på servern så måste vi prata om den, massera innehållet, förstå olika aspekter och olika personers tolkningar och utifrån det resonera fram hur vi som förening skall fungera.
Integrationsdagen:
För två veckor sedan stod Bergums IF som medarrangör till Integrationsdagarna i Göteborg. Det blev en lyckad dag där även vädret var på vår sida. Stort tack till alla föräldrar, ledare och spelare som bidrog till en bra genomförd integrationsdag.
Sommar!
Så, med detta långa brev vill alla vi i styrelsen önska er alla en riktigt härlig sommar så kör vi på för fullt till hösten när alla är solbrända och fyllda med ny energi… och håll nere Fortnitespelandet!
Mvh
/Styrelsen
F-2011/12 Nyårskulan FutsalCup F2011 | 2 jan, 09:00 |
F-2014/15 Trettonhelgscupen | 4 jan, 08:00 |
P-2016 Mölnlyckecupen | 4 jan, 08:30 |
F-2011/12 Träning | 6 jan, 18:00 |
F-2011/12 Träning | 8 jan, 17:00 |
Tack för utförlig information! Det känns som att Bergums IF har påbörjat ett arbete i rätt riktning. Kommunikation, utbildning och engagemang på alla plan. Glad sommar!
RapporteraRapportera