Instruktioner för VEO-kameranAskims IK har investerat i en VEO kamera för att filma matcher. Att kunna se matchen i efterhand kommer att hjälpa våra tränare att analysera spelarens beteende och det kollektiva arbetssättet. Det kommer också hjälpa våra spelare att se sig själva utföra fotbollsaktioner och komma till större insikt.
OBS! Kameran är främst till lagen som spelar i spelformen 9 mot 9 samt 11 mot 11. Är ni ett barnlag och önskar låna kamaren, kontaka Antoine Meunier för se tillgänglighet.
Registrera ett lagkontoVarje lag som vill låna kameran behöver registrera en kontaktperson genom att skicka e-post till foreningsutvecklare@askimsik.se. Vi behöver namn, mejl och lagets namn. Kontaktperson kan tex vara lagledaren eller tränaren eller en kameraintresserad förälder. Alla inspelningar sparas på Askims IK konto men du behöver ett eget konto för att kunna redigera och dela dina inspelningar.
Låna kameranFör att låna kameran bokar ni kameran önskad tid genom att logga in på laget.se med följande konto:
Användarnamn: askimklubbstuga@hotmail.com
Lösenord: klubbstuga
Därefter klicka
HÄR!, sedan klicka på admin, aktiviteter och därefter ny aktivitet. Där anger ni namn, lag, dag och tid. Kameran kommer inte att finnas på kansliet öppet för alla, man måste meddela kansliet för uthämtning av kameran, alltså är det inte möjligt att hämta ut kameran utan att först meddela oss på kansliet.
Starta en inspelningPlocka fram utrustningen och:
• Sätt på kameran (tryck på knappen på kameran tills en grön lampa lyser)
• Sätt fast kameran på medföljande tripod-ställning och placera ställningen rätt (se nedan)
• På din smartphone ansluter du till kamerans WiFi: veocam-xxx
• WiFi-adressen och lösenordet finns under kameran – samt på kameralådan
• Gå till http://cam.veo.co i din webbläsare
• Börja inspelningen genom att trycka på den röda knappen längst ner på skärmen.
• En timer börjar nu att räkna upp och inspelningen startas
När du har startat inspelningen fortsätter kameran att spela in tills du ansluter till kameran igen och stoppar inspelningen. Du kan med andra ord gå ifrån kameran och använda din smartphone till något helt annat under tiden. Om det uppstår problem att starta inspelningen visas en snabbmeddelande som säger att något gick fel. Pröva då att ansluta dig igen och trycka på röda knappen igen.
Rigga kameraställningenPlocka fram tripoden, sätt fast kameran på den och se till att:
• Kameran placeras vid planens mittlinje, 3-4 meter bakom sidlinjen, så HÖGT upp som möjligt
• Se till att alla planens fyra hörnflaggor/hörn syns på förhandsgranskningen
• Andra bollspel i närheten kan störa – placera kameran så att enbart din match syns
• Solen ska helst vara bakom kameran
När du har riggat kameraställningen sköter sig allt av sig själv men du bör kontrollera att kameran inte rör sig ur position pga starka vindar eller att någon kommer åt ställningen.
Avsluta inspelningenGenom att:
• Anslut din smartphone till kameran genom WiFi: http://cam.veo.co
• Avsluta inspelningen - genom att trycka på den röda knappen längst ner på skärmen
• Stäng av kameran - genom att trycka på knappen på kameran tills alla lampor slocknar
• Inspelningen ligger nu lokalt på kameran och behöver laddas upp (se nedan)
• Plocka ned utrustningen och packa ihop kameran i medföljande transportlåda
Ladda upp inspelningen och förbered kameran för nästa lag
Genom att:
• Anslut kameran till 230 V eluttag med den medföljande strömadaptern
• Anslut kameran till Internet med den medföljande Ethernet/LAN-kabeln
• När kameran är ansluten till Internet laddas inspelningarna automatiskt upp
• Om den INTE laddas upp automatiskt – anslut dig till kameran och klicka på ”Upload”
• Om den fortfarande inte laddas upp - starta om kameran, medan den är ansluten till internet
via Ethernet-kabeln, genom att trycka och hålla nere strömbrytaren i 15 sekunder. Vänta
sedan 1 minut och slå på den igen. Uppladdningen bör nu starta.
• Sist: Se till att kamerans batteri är 100% uppladdad, ladda med kameran avstängd.
• Lämna kameran på kansliet och
ta kort på kameran, skicka därefter till 0727-281990OBS! Du behöver ett BRA internet och det kan TA LÅNG TID innan inspelningen har laddats upp.
För övriga frågor, kontaka:
medlem@askimsik.se