Målsättning:Som ledare ska du se till att:
- Alla ledare samt spelare är väll införståda med de fyra grundförutsättningar i anfallsspel (Spelbarhet, Spelavstånd, Spelbredd och Speldjup)
- Vi fortsätter jobba med att utveckla spelet samt jobbar med individen i centrum.
- Arbetet vi gör är långsiktigt. Barnen växer i olika takt och det är viktigt att vi får alla att utvecklas som människa och fotbollsspelare. Viktigt att tänka på:- Några barn kommer nu att gå in i puberteten. Försök att uppmuntra
bra spelförståelse och inte fysik.
- Låt barnen vara med och tänka kring spelet. Jobba pedagogiskt med ledande frågor för att
involvera och stimulera eget tänkande. - Nu kan vi börja specialisera oss som målvakter och Askims IK erbjuder målvaktsträning.
- Uppmuntra till generellt idrottande (multiidrottande)
- Använd fotbollstermer när vi pratar om fotboll. Begrepp är viktigt för att förstå fotboll.
-
Se alla, bekräfta alla, tilltala alla med deras namn!Träningsfokus:Fotboll:
- Individuellt: Vrist-/chip-passning, volleyavslut, mottagning i luften, nicka, pressteknik, bryta/tackla, markering.
- Kollektivt: Spelvändningar, korta uppspel en spelyta i taget kombinationsspel med 3-4 spelare, press & understöd.
- Taktik: Ska vi vända på spelet? Vad gör vi när vi har vänt på spelet? Vem ska pressa och vem ska jag markera?
1)
Koordination, Snabbhet & rörlighet! - Se till att varje träningar har ett fysinslag. Alla tre delarna är viktiga!
Utförande av träning:Träningen kan delas in i följande delar:
DEL 1 - Fotbollsuppvärmning - Förberedelseträning- Integrera tekniska färdigheter med fysiska!
DEL 2 - Färdighetsträning - Teknik: - Tränar ett tekniskt moment i enlighet med utbildningsplanen.
DEL 3 - Spelmoment- Tränar en del av spelet, ex spelbarhet, spelavstånd, spelbredd och speldjup.
DEL 4 - Spelträning- Tillämpning av färdigheterna i spel. 4v4, 5v5, 6v6, 7v7.
DEL 5 - NedvarvningTaktik och antal träningstillfällen: För alla 13- och 14-års lag, rekommenderar Askims IK att man spelar 9 mot 9 fotboll enligt principen 3-4-1 med tre centrala mittbackar. Detta spelsätt tillhör triangelfamiljen och ger senare en naturlig övergång till 4-3-3 och 11 mot 11 fotboll. Spelsystemet för 13-14-åringar skall vara enkelt med en individuell prägel på så sätt att det ofta uppstår 1 mot 1 situationer, både i försvar och i anfall, som det gäller att vinna. En enkel ansvarsfördelning men där man kanske inte alltid utnyttjar kollektivets styrkor.
Vid 9 mot 9 matcher skall utgångspositioner stå som följande: 3-4-1, det vill säga en tre backslinje med 3 markerande spelare, ett mittfält bestående två spelare (balansspelare) samt två yttermittfältare och en forward där den centrala forwarden har en något mer framskjuten placering än de båda yttermittfältarna.
I anfall, och speciellt vid speluppbyggnaden, blir backlinjen rak för att öppna upp för både korta och långa spelvändningar.
Fortsätt också att stimulera spelarna till att pröva olika positioner. Under match så
låter vi spelarna bestämma och ta egna beslut så mycket som möjligt. Träna dem på att
identifiera vad de gör bra och vad de behöver ändra på för att spela bättre.
När man spelar 9 mot 9 i Askims IK skall man träna 2/3 träningar i veckan. METOD I ANFALLSSPELAnfallsmässigt vill vi uppfylla grundförutsättningarna i anfallsspel på bästa sätt d.v.s. vi vill ha många spelare spelbara, med ett varierat spelavstånd, spelbredd långt upp i laget samt speldjup i varje lagdel. Anfallsspelet skall vidare präglas av kreativitet med många
trianglar som inbjuder till konstruktiva lösningar och bra
passningsspel. Sträva efter att hålla bollen inom laget med många enkla passningar och att spela på rättvänd eller halvvänd spelare (felvänd spelare använder tillbakaspel).
- Uppgift
Spela förbi motståndarnas första press med kontroll
Kontrollera bollen i spelyta 2 eller 3
- Principer
Felvänd och rättvänd
Trianglar
Spelbarhetsprincip
Passningsprioriteringar (Ex grön, gul och röd)
Anfallsvapen – Överlapp, väggspel, avledande löpning, djupledsspel
Formation i speluppbyggnadMETOD I FÖRSVARSSPELFörsvarsmässigt spelar vi med ett
markeringsförsvar där individuell markering är ett tongivande inslag. Man-man markering innebär att man markerar (ansvarar för) samma spelare under ett helt anfall. Alla spelare utom liberon har markeringsuppgifter i försvarsspelet.
- Uppgift
Förhindra att motståndarna spelar bakom eller igenom våra lagdelar
Erövra bollen
- Principer
Positionsförsvar med markeringsinslag
Press - Pressar alltid på Ytterback/Alt YM
Triggers - Pressar kollektivt på trigger när bollar är påväg till Ytterback/Yttermittfältare
Kollektiva försvarsmetoder - Hög hastighet (Centrering, uppflyttning, nedflyttning och överflyttning)
Förssvarsspel i formation mot en fyrbackslineFörssvarsspel i formation mot en trebackslineMETOD I OMSTÄLLNINGVid omställning från anfallsspel till försvarsspel är det viktigt att snabbt komma på försvarssida och ”plocka upp” sin markering. Vem man skall markera avgörs genom att laget sorterar in motståndarna så att alla motståndarna blir markerade som snabbt som möjligt. Oftas sker detta genom att man i sin lagdel hittar den närmaste motståndaren och markerar honom/henne.
- Uppgift
Kontrollera bollinnehavet
Spela eller driva förbi motståndarnas första press
Kontrollera bollen i spelyta 2 eller 3
Komma till avslut efter kontring
- Principer
Byt korridor vid bollvinst
Centrala korridorer
Uppflyttning
Roller och prioriteringar i 9 mot 9KLICKA HÄR FÖR EN POWERPOINT MED RÖRLIGA ANIMATIONER OM PRINCIPER I 9 mot 9.Övningar: Se under fliken dokument och därefter
Övningsbank 9 mot 9 för övningar och tips på träningsupplägg
Utbildning som ledare:Vi förväntar oss att alla ledare i Askims IK vill utbilda sig för att skapa bättre träningar till våra barn och ungdommar. Därför erbjuds och rekommenderas följande utbildningar för dig som ledare för 9 mot 9:
- SvFF D
- UEFA C
(*Uppdaterad 1/2-2023 av Antoine Meunier)