Målsättning:Som ledare ska du se till att:
-
Lära våra barn att leka och spela fotboll på ett lekfullt sätt med mycket bollkontakt
- Utgå alltid ifrån barnen i centrum och individens förutsättningar
- Barnen känner glädje att spela - rörelseglädje!
- Fotbollsverksamheten skall ge barnen en
ökad självkänsla och självförtroende.Fortsatt väldigt lekfulla träningar med fokus på delaktighet från ALLA barn!
Viktigt att tänka på:- Skillnaden fysiologiskt ökar.
- Träningen är fortsatt det iktigaste moment för
utveckling.
-
Beröm och förstark god beteenden .
- Låt barnen lära sig använda
båda fötterna .
-
Se till att alla lyckas genomföra övningen och uppfylla syftet.
- Var noga med att lära ut med olika typer av lärande metoder för att möta alla individer.
Nivåindelning är absolut förbjudet, fokusera på individen istället! För någon som har kommit längre i utvecklingen eller mindre långt så kan du som ledare utveckla individens kunskap genom att individ anpassa träningen, till exempel i en färdighetsövning där alla deltagare har varsin boll och skall utföra ett tekniskt moment (ex driva med höger fot), individen som klarar av detta kan man exempelvis ge en ny instruktion till, såsom att driva med vänsterfot istället. På så sätt kan alla barn vara i samma övning men jobba med olika moment.
Träningsfokus:Fotboll:
-
Individuellt: Många bollkontaketer, driva, utmana, skott
-
Grupp: Passa bollen till varandra, mottagning och medtagning
-
Taktik: Är jag spelbar? Hur skapar vi spelbredd?
Fysik:
1) Koordination - Använd olika signaler, ex klappar, färger, passa eller studsa en boll
2) Snabbhet - Låt dem jaga varandra i olika lekar!
Utförande av träning:Färdighetsträning varvas med spelövningar och lekar.
Viktigt att det är kort tid mellan övningarna så att barnen alltid är stimulerande.
Barnen delas in i grupper om 6-8 barn och kör sedan samma träningsupplägg som alla andra grupper, detta kan även genomförs genom stationsträning. Undvik övningar/lekar där det bildas långa köer och väntan!
Träningen utgår alltid utifrån ett syfte/tema!Taktik och antal träningstillfällen: Vid 5 mot 5 sammandrag/match så skall spelsystemet 2-2 spelas. Definitionsmässigt så spelar vi anfallsspel när det egna laget har bollen och försvarsspel när motståndarna har bollen. I både anfall och försvar gäller 2-2, dvs två backar och två forwards. Då utgångspositionerna är samma i anfall och försvar blir det inte så stora skillnader i spelarnas positioner när laget övergår från försvar till anfall eller vice versa. Det enda som påverkas är egentligen hur högt upp i planen laget befinner sig. Tänk på att när deras målvakt har bollen så backar vi hem så att motståndarnas ges chansen att rulla ut bollen och starta en kontrollerad speluppbyggnad. Anfallsmässigt strävar vi efter ett bra passningsspel där bollen helst är på marken hela tiden. Spelarna försöker hela tiden göra sig spelbara för bollhållaren. Bollhållaren kan då välja att passa eller att driva/dribbla för att ta sig förbi sin motståndare.
När man spelar 5 mot 5 i Askims IK skall man träna 1-2 träning/veckan. METOD I ANFALLSSPELSpeluppbyggnaden startar vid målvaktens igångsättande. Enligt riktlinjerna så skall motståndarna backa hem och då startar målvakten spelet genom att rulla ut bollen till en av backarna. Detta blir då signalen för våra båda forwards att göra sig spelbara. Målsättningen är att den bollförande backen skall ha två spelbara alternativ framåt och ett bakåt. Det är bra om våra forwards gör sig spelbara i vinkel och halvvända. Vi utgår från att anfallsvapnet inträder när vi kommer in på rättvända på motståndarens planhalva d.v.s. när vi spelat oss förbi deras forwards. Där hamnar vi oftast i en 2 mot 2 situation. Kan vi istället bli övertaliga t.ex. 3 mot 2 eller 2 mot 1 är detta naturligtvis att föredra men något som kan upplevas svårt att sträva mot i denna ålder.
METOD I FÖRSVARSSPELFörsvarsmässigt använder vi ingen uttalad försvarsmetod utan nöjer oss med att helt enkelt försöka ta tillbaka bollen från motståndarna.
Även i den här åldern ska spelarna uppleva matchen som lekfull och rolig. Barnens behov och förutsättningar ska vara utgångspunkten för matchen. I den här åldern koncentrerar sig spelarna nästan helt och hållet på bollen. De driver bollen framåt, vänder och dribblar. När bollen närmar sig motståndarnas mål vill de flesta spelare gärna skjuta. De skjuter ofta och i alla möjliga och omöjliga lägen. Passningsspelet fungerar till en början inte så bra, men ju större vana och erfarenhet spelarna får, desto bättre förstår de passningsspelet och desto mer lär de sig.
Övningar: Se under fliken dokument och därefter
Övningsbank 5 mot 5 för övningar och tips på träningsupplägg.
Utbildning som ledare:Vi förväntar oss att alla ledare i Askims IK vill utbilda sig för att skapa bättre träningar till våra barn och ungdommar. Därför erbjuds och rekommenderas följande utbildningar för dig som ledare för 5 mot 5:
- 5 mot 5 Workshop
- SvFF Tränarutbildning D
- SvFF Målvaktstränarutbildning D
- Askims IK interna fortbildningar
(*Uppdaterad 1/2-2023 av Antoine Meunier)