Tider– Någon behöver vara på plats minst en timme före första matchen. Om dagen börjar med en seniormatch gäller 90 minuter.
– Ha bemanning fram till ca en halvtimme efter sista matchen slutar för att kunna återställa ordentligt.
Att ha hallansvaret innebär för det aktuella laget att:– Bemanna café, hallvärd och matchvärd på matchdagar. Vid seniormatcher utses även två golvtorkare (minst 14 år).
– Förbereda sekretariat och hallen i övrigt
– Notera att respektive lag själva bemannar sekretariat för sina matcher
– Vid matcher för U11-U19 leder
matchvärden schysst match-möte 5 minuter för varje match (se bilaga under
Hallansvar i
Dokument)
– Städa café och serveringsutrymme efter avslutad försäljning
– Grovstäda läktare och omklädningsrum (plocka in bollar och säkerställ att alla dörrar är ordentligt stängda)
– Rapportera matchresultat till Stockholms handbollsförbund (behövs ej för de matcher som använder EMP)
FörberedelserSkriv ut:
– spelschema som kan tejpas upp på olika ställen i hallen
– lappar till de fördelade omklädningsrummen
Skriv även upp fördelning av omklädningsrum på whiteboardtavlan i entrén.
N.B. Om det är seniormatch har lagen följande omklädningsrum:
ÅHK Damer: omklädningsrum 1
Gäster Damer: omklädningsrum 4
ÅHK Herrar: omklädningsrum 2
Gäster Herrar: omklädningsrum 3
Fördela omklädningsrummen så att seniorerna har tillgång till sina rum 90 minuter innan match.
Anvisningar för cafeterianNycklar: Finns i nyckelskåpet på kansliet. Går till caféet och förrådet mitt emot kansliet.
Kassahantering: Det lag som har haft hallansvar ombesörjer att Ipad och IZettle lämnas över till det lag som har hallansvar veckan efter. Efter avslutad försäljning se till att ni loggar ut er från Ipaden. ÅHKs kassör sammanställer kassarapporten och ombesörjer att utbetalning av lagets förtjänst betalas till lagets lagkonto. Har laget gjort inköp som klubben ska stå för (exempel mjölk) lämna dessa kvitton i kassörens fack inne på kansliet och skriv på vem som gjort utlägget.
.
Öppethållande: Caféet skall hållas öppet på alla matchdagar. Caféet skall öppna senast 1/2 timme före första matchen och stänger efter sista matchen.
Priser: Försäljningen sker till priser enligt prislista.
Klubbens varor: Godis finns på hyllorna under "försäljningsdisken". I drickakylen finns klubbens dricka. Tänd belysningen i skåpet vid försäljning, strömbrytaren sitter inne i skåpet uppe till höger. Dricka finns även i förrådet till höger om entrén, nycken sitter på samma knippa som övriga nycklar till cafeterian.
Inköp: Klubben ser till att det som klubben säljer, kaffe, läsk, festis, choklad mm köps in till cafeterian. Om något, assietter, servetter eller annat, tar slut kan laget köpa in det. Gör ett "utlägg" och lägg kvittot i kassörens fack.
Lagen ombesörjer att själva köpa in det laget ska sälja, baguetter, toast, frukt och korv om man vill sälja det.
Lagets försäljning: Laget säljer själva, baguetter (varje baguett delas i 3 delar), toast, kaffebröd, frukt och eventuellt korv.
Utrustning: För kaffebryggare och korvlåda finns det särskilda anvisningar anslagna, följ dessa. För övrigt gäller att apparaterna bara skall vara anslutna när det finns personal på plats. (detta gäller givetvis ej kyl, frys, och micro) Drag alltså ur stickproppen till kaffebryggare, korvlåda, vattenkokare, och toastjärn när ni stänger cafét. Strömbrytare för belysning och fläktar sitter vid dörren. Propparna till uttag och belysning sitter i skåpet till höger ovanför diskbänken. Under diskbänken ligger en träskiva som passar ovanpå vasken, om ni vill ha större arbetsyta.
Säkerhet Lag ansvarar själva för att ha med sig sjukvårdsmaterial. Det finns en enklare första hjälpen i utrymmet utanför caféet. Hjärtstartare sitter på väggen ovanför läktaren. Nödutgångar finns i varje omklädningsrum och i bortre änden av hallen. Säkerställ att nödutgångarna är fria från föremål (ex väskor).
Städning: Efter dagens försäljning skall varorna plockas in, använd utrustning skall diskas, kök och servering städas genom att torka golv, bänkar, och bord. Tomburkarna tillhör laget och skall inte lämnas i cafeterian, vi betalar ej pant för burkar som lämnas in. Sopsäckarna knyts ihop och läggs i de gröna sopkärlen som finns utanför hallen. Sätt nya påsar i behållarna. Städutrustning finns i utrymmet utanför cafeterian. Grovstädning av läktare och omklädningsrummen skall också utföras. Gäller även huvudentrén. Skräp och eventuella tomburkar skall samlas in/kastas. De blåa kartongerna med pantburkar skall ställas in i förrådet.
Anvisningar för sekretariat, hallvärd och matchvärd Sekretariatet ställs i ordning i god tid före första matchen. Bord, stolar, manöverbord till matchur finns inne på kansliet. Ställ ut en Roll-upen väl synligt i entrén (ÅHK) och en bredvid sekretariatet (HFÖ). Vid seniormatcher ska 8 stolar till respektive lag ställas ut och bänkarna flyttas. Efter sista matchen skall all utrustning tillbaka på sin plats.
Rutin för domarkvitton.Lagledare loggar i samband med match in på Cleverservice (www.cleverservice.se) och går tillsammans med domarna igenom det utkast till domarkvitto som skapats i systemet. Ni kompletterar med eventuella reseersättningar, traktamenten eller liknande. Kvittot godkänns därefter av er och domarna får då epost med information om storleken på den betalning som överenskommits. Domarna får alltså en kvittens via mail, istället för att de lämnar ett papperskvitto på plats.
Hallvärd skall finnas i Hackstahallen hela matchdagen. Hallvärden ser till att omklädningsrum, toaletter, läktare, och planen är okej i god tid före första matchen. Dagens matchtider sätts upp på anslagstavlan och lämnas i cafeterian. Hallvärden hjälper våra gäster tillrätta i hallen och ser till att bollar endast används på planen. Vid matchdagens slut plockar hallvärden i ordning på läktare och i omklädningsrum.
Under hallansvaret ska det också finnas en
matchvärd (kan vara samma person som hallvärd). Matchvärden ska stötta våra domare i den bemärkelsen att de känner sig trygga på planen. Matchvärden ser till att det är lugnt på läktaren och kan även vara behjälplig i kommunikationen med ledarre och tränare i de spelande lagen. Matchvärden ska bära en gul funktionärströja/väst. Tröjor/västar finns på kansliet.