Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Kubikenborgs IF P11(2012)
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Kubikenborgs IF P11(2012).
P11(2012)
Följ oss för uppdateringar
Heja,
Fler av er kanske redan har läst eller hört att fotbollsförbundet i Medelpad nu lättat lite på de restriktioner gällande publik vid fotbollsmatcher som tidigare gällde. Nu är alltså föräldrar välkomna att närvara vid matcherna och titta, dock får publikantalet inte överstiga 50 personer. Superkul! Dock ställer detta lite andra krav på oss som förening om vi ska lyckas följa de riktlinjer som nu gäller.
Vid varje seriespelsmatch åligger det hemmalaget att ställa upp med en eller fler matchvärdar. Matchvärdarna har fler uppgifter, men vid våra barns matcher är det än så länge inga betungande uppgifter. Hittils har detta skötts av ledarna på plats, men i och med Covid-19 och de riktlinjer vi nu måste upprätthålla kommer två föräldrar vid varje tillfälle få agera matchvärdar istället. Detta är naturligt när barnen blir lite äldre, så det är inga konstigheter.
Matchvärdarnas uppgifter består bl.a. av att:
1. Hälsa motståndarlaget välkomna.
2. Ordningställa målburar inför match.
3. Finnas tillgänglig för motståndarlag, domare och publik för att svara på frågor.
4. Se till att inga åskådare befinner sig bakom målburarna, på eller precis kring planen (minst typ 2-3 meter gäller).
5. Under match tillse att ingen i publiken uppträder störande för ledare, spelare eller domare.
Uppstår problem som inte matchvärden kan lösa, kontaktas ansvarig ledare i egna laget.
Utöver uppgifterna ovan måste matchvärdarna nu även se till att:
6. Åskådarantalet får aldrig överstiga 50 personer.
7. Åskådare som inte tillhör samma familj/sällskap måste hålla minst 1,5 meters avstånd.
8. Trängsel får inte uppstå, och avstånd ska hållas, vid inpassage samt under och efter match.
9. Åskådarna ska ha tillgång till handtvätt eller handsprit. Jag fixar handspriten och tar med på lördag. Bord finns på kansliet så vi får hämta där och ställa spriten på.
10. Man ska hålla en god hygien på idrottsanläggningen, inklusive torka av ytor och material som många rör med händerna, så ofta som möjligt.
11. Samtliga åskådare ska på lämpligt sätt informeras om gällande ordningsregler.
Det låter kanske omfattande, men jag tror de flesta redan är införstådda i de generella riktlinjer som fortfarande gäller i samhället, och dessa skiljer sig ju inte mycket från dem. Att vi upprätthåller riktlinjerna är viktigt då kommunen redan varit på föreningen tidigare om att det måste skötas, annars riskerar vi att planerna stängs av och då får vi inte spela några matcher alls.
Vi kommer försöka köra ett rullande schema på vilka som får agera matchvärdar, och separata kallelser kommer skickas ut till dessa. Om man av någon anledning inte kan får man i första hand försöka lösa det själv genom att "byta" med någon av de andra föräldrarna som förmodligen kommer närvara när deras barn spelar.
Jag har inte hunnit göra något schema tills på lördag. Har vi några som är frivilliga att börja?
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera